Latvijas Mediju nozares kompetenču centrs (LMNKC) 2025. gadā īstenojis plašu un mērķtiecīgu apmācību, darbnīcu un inovāciju pasākumu ciklu, kas vērsts uz nacionālo un reģionālo mediju profesionāļu digitālo prasmju stiprināšanu, darba efektivitāti un redakcionālās kvalitātes celšanu. Tā ietvaros norisinājušies dažādi apmācību notikumi – sākot ar tiešsaistes apmācībām līdz pat divu dienu mediju hakatonam novembrī un kopā tos apmeklējuši vairāk nekā 500 mediju pārstāvji.
Apmācību ciklu maijā atklāja Mediju digitalizācijas laboratorija, kas pulcēja 26 LMNKC projekta atlasē apstiprināto mediju pārstāvjus klātienes pasākumā ar praktiskām darbnīcām par pārmaiņu vadību, digitālo transformāciju un mākslīgā intelekta risinājumu integrāciju redakciju darbā. LMNKC mērķis ir veicināt mediju nozares speciālistu digitālo kompetenci un medijpratību, vienlaikus veicinot vietējā mediju satura veidotāju ilgtspēju, saglabājot plurālistisku mediju tirgu un stiprinot noturību pret dezinformāciju, kas arī ir galvenais uzsvars, īstenojot apmācības.
Pavasara sesijai sekoja attālinātais izglītības cikls mediju profesionāļiem: dati, ētika un inovācijas. Tajā mediji apguva praktiski pielietojamas zināšanas, kas palīdz efektīvāk strādāt ar digitālajām auditorijām un datiem, drošāk orientēties mākslīgā intelekta, dezinformācijas un ētikas jautājumos. Kopā ar Latvijas un starptautiskajiem ekspertiem, mediji apguva digitālās auditorijas izpētes rīkus un iespējas izmantot datus satura personalizācijā, tāpat arī dažādus mākslīgā intelekta rīkus, kas var palīdzēt žurnālistiem un faktu pārbaudītājiem ikdienas darbā. Mākslīgā intelekta darbnīcā mediju pārstāvji uzmanību pievērsa MI izmantošanai dezinformācijas radīšanā un atklāšanā. Savukārt vasaras apmācību cikls noslēdzās ar apmācībām par ētikas un autortiesību problēmjautājumiem mākslīgā intelekta kontekstā.
2025. gada septembrī tika atklāta mediju un studentu mentoringa programma, kuras ietvaros līdz 2026. gada janvārim Vidzemes Augstskolas studenti, sadarbībā ar mediju pārstāvjiem, īsteno digitālā satura risinājumus – veido ierakstu rubrikas sociālos medijos, podkāstu ierakstus un citus risinājumus. Programmas ietvaros studenti decembrī arī viesojās vairākās reģionālo mediju redakcijās, lai iepazītos ar to darba specifiku un perspektīvām, kā arī īstenotu mediju sagatavotos uzdevumus.
Paralēli tam, septembrī norisinājās arī Mobilās žurnālistikas meistarklase Jelgavā, kur mediju profesionāļi praktiski apguva video un digitālās stāstniecības rīkus reālajā vidē un veicot konkrētus uzdevumus, stiprināja apgūtās zināšanas. Oktobrī medijiem bija iespēja attālināti uzzināt vairāk par Baltijas valstu populārākajiem mediju kanāliem, to nozīmi un lietotāju paradumiem, apskatot gan visbiežāk izmantotos kanālus, gan auditorijas uzvedības tendences sociālos medijos, kā arī praktiskus rīkus efektīvākai mediju satura plānošanai un vadīšanai dažādos kanālos.
Savukārt novembra vidū divas dienas intensīvi tika pavadītas MI Mediju inovāciju hakatonā, kur vairākas mediju komandas mentoru vadībā radīja un testēja jaunas idejas, izmantojot mākslīgā intelekta rīkus, piemēram, radot automātisku satura rediģēšanas rīku, kas varētu samazināt rakstu pārbaudei veltāmo laika ieguldījumu.
Klātienes pasākumu ciklu šajā rudenī noslēdza apmācības 28. novembrī – “Praktisko iemaņu stiprināšana: video, audio un digitālais saturs”. Tās ietvaros bija iespēja gan uzklausīt dažādu nozaru ekspertu pieredzes stāstus – par dziļviltojumiem, podkāstu veidošanu, kā arī satura veidošanu jauniešu auditorijai, gan arī apmeklēt praktiskās darbnīcas par MI izmantošanu satura radīšanā, tai skaitā, satura un ar to saistītā dizaina darbos, operatoru un podkāstu ierakstu meistarību, ļoti praktiski darboties ar sociālo mediju saturu veidošanu jauniešu auditorijai. Savukārt decembrī medijiem vēl bija iespēja apmeklēt attālinātās apmācības par sociālo mediju auditoriju, kas izpelnījās tiešām lielu dalībnieku interesi. Paralēli tam novembrī un decembrī vairākos reģionālajos medijos visā Latvijā tika uzstādītas mobilās studijas un medijiem notika arī apmācības jauno tehnoloģiju izmantošanā satura radīšanai - gan satura veidošanai sociālajos medijos, gan podkāstu ierakstiem un citām iespējām, kas ļaus dažādot medija piedāvājumu auditorijām.
Visus notikušos pasākumus var redzēt LMNKC mājaslapā: PASĀKUMI
Par Latvijas Mediju nozares kompetenču centru:
"Latvijas Mediju nozares kompetenču centrs" īsteno ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākuma "Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai" projektu Nr. 2.2.1.5.i.0/2/24/A/CFLA/001. Projekta īstenošanas periods: 21.11.2024 līdz 30.06.2026.
"Latvijas Mediju nozares kompetenču centrs" projektu īsteno partneri, kuriem jau ir ilggadēja pieredze mācību - mentoringa programmu īstenošanā un mediju atbalsta pasākumu veidošanā - SIA “Komercizglītības centrs” (www.kic.lv), Vidzemes Augstskola (www.va.lv), Biedrība “Baltijas Mediju izcilības centrs” (www.bcme.eu).
Par projektu:
Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma (ANM) atbalstu ar mērķi pilnveidot mediju nozares speciālistu digitālās kompetences, stiprināt vietējo mediju darbību un konkurētspēju mūsdienu mainīgajos apstākļos.
Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija

