2024. gada maijā Vidzemes Augstskola (ViA) kopā ar Rīgas Tehniskās universitātēs un Stokholmas Vides institūta Tallinas centra pētniekiem, kā arī uzņēmumu “Genevos SAS” (Francija) un SIA “A2Z Gannet” (Latvija) profesionāļiem uzsāka projektu piekrastes zvejas kuģa projektēšanu, kurus darbina nulles emisijas ūdeņraža kurināmā elementi.
ViA pētnieks Ojās Balcers un uzņēmuma “a2z gannet” pārstāvis Aivars Stolders stāsta par to, kā top piekrastes zvejas kuģis, kuru darbina nevis ierastā dīzeļdegviela, bet gan ūdeņradis?
A.Solders atzīst: “Šis ir unikāls projekts, kurā apvienojušies ražotāji un Latvijas augstskolas, un darba izpildītāji, mēs paši. Projekts ir unikāls ar to, ka tiks veidots prototips, kuru pēc tam, laika gaitā zinātnieki varēs analizēt, pētīt un uzlabot, lai ar laiku šāda veida ideju varētu ražot vairumā un piedāvāt patērētājiem.”
Pašlaik Eiropas Savienībā nav ekspluatācijā esošu zvejas kuģu, kuru garums ir mazāks par 12 metriem, kas izmanto ūdeņraža kurināmā elementu enerģiju, lai to darbinātu ar elektromotoriem un to palīgenerģijas sistēmām navigācijas un zvejas darbībām. H2-SEAS konsorcijs piedāvā pieejamu, novatorisku un pilnīgu ūdeņraža-elektrisko risinājumu, lai paātrinātu ilgtspējīgu pāreju uz nulles emisiju zvejas kuģiem, kuru garums ir mazāks par 12 metriem Ziemeļjūras un Baltijas jūras baseinos. Priekšlikumā ir ietverts energoefektīvs kuģa profils, kas aprīkots ar progresīvām un pilnībā integrētām inovācijām, tostarp tīras enerģijas sistēmu.
O.Balcers stāsta: „Mēs – Vidzemes Augstskolas pētnieki – šajā projektā neesam vieni, ar mums kopā ir Rīgas Tehniskās Universitātes kolēģi un partneri no Igaunijas. Mēs skatīsimies uz šo projektu no dzīves cikla novērojuma puses, kā arī, iespējams, veiksim praktiskus mērījumus, piemēram, trokšņa lielums u.c.”
Kad šim kuģim jābūt gatavam un kur tas varētu kuģot? Vai kuģis neatstās ietekmi uz vidi izmešu veidā un neradīs zemūdens troksni? Kā veidoti un ar ko atšķiras ūdeņraža dzinēji kuģiem no autobusiem vai mašīnām? Kā rēķināt dzīves cikla analīzi? Cik ilgs ir ceļš no laboratorijas vai testa platformas līdz jūrai? Vairāk uzzini raidījumā “Zinātne tuvplānā” 4. sezonas noslēdzošā 9. epizodē: https://www.youtube.com/watch?v=2D4uDuwtGBI
Projekta numurs: 101157530
Projektu (nr. 101157530) "Piekrastes zvejas kuģi, kurus darbina nulles emisijas ūdeņraža kurināmā elementi | H2-SEAS" finansē Horizon Europe.