No 2025. gada oktobra Vidzemes Augstskola (ViA) koordinē projektu “AI4EDULAB: Mākslīgā intelekta balstīts, ētisks un darba tirgum atbilstošs personalizēts studiju saturs” , kurā apvieno apvieno pētniekus no piecām Latvijas augstskolām, lai ieviestu ar mākslīgā intelekta (MI) vadītas pieejas, kas labāk saskaņo izglītību ar darba tirgus vajadzībām.
11. decembrī norisinājās klātienes seminārs, kurā visi projekta dalībnieki dalījās paveiktajā projekta ietvaros – sakartēti normatīvie dokumenti Latvijā un Eiropā, sastrukturēti punkti, kurus gribētu redzēt dokumentos, tika diskutēts par akadēmisko integritāti un autortiesībām mākslīgā intelekta laikmetā, par MI vadītu atbalstu kursu izstrādei un plānošanai, kā arī par ģeneratīvā mākslīgā intelekta izmantošanu personalizētai apmācībai. “Šobrīd augstskolām nav vienota mākslīgā intelekta regulējuma, mūsu komanda ar interviju palīdzību veic izpēti arī par to, kāda šobrīd ir lietojumu prakse,” stāsta dekāne, pētniece Aija Cunska.
Projektā piedalās gan pētnieki no Latvijas augstakolām, gan Latvijas un ārzemju doktorantūras studenti.
Paredzamie rezultāti ir izstrādāti, koncentrējoties uz cilvēku vērstiem principiem, pārskatāmību un MI izmantošanu uzlabošanai, saglabājot pedagoģisko stingrību un cilvēka rīcībspēju. Lai risinātu ētikas problēmas, projekts salīdzina akadēmiskās integritātes sistēmas Latvijā un ES, tiek veidotas praktiskas vadlīnijas mākslīgā intelekta ģenerētiem mācību materiāliem. Tas atbalsta universitāšu modernizāciju, stiprina digitālās mācīšanās politiku, uzlabo mācību programmas un pilnveido mākslīgā intelekta lietošanas spējas. AI4EDULAB nodrošinās mērogojamus un pierādāmus risinājumus, pozicionējot Latviju kā nozīmīgu mākslīgā intelekta lietojumu attīstītāju izglītības jomā.

