PROJEKTI

Modernisma mākslas kodu veicināta IKT produktu inovācija: pēcdoktorantūras pētniecības projekts

PD

Aktualizēts 24.03.2023.

Art Space – izglītojoša digitāla vide mūsdienu estētikas apguvei

Art Space ir digitāla izglītojoša vide, kuras demo versija ir tapusi Vidzemes Augstskolas pēcdoktorantūras projektā “Modernisma mākslas kodu veicināta IKT produktu inovācija” Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/106 (2017 – 2021) nopietno un mākslas spēļu robežtelpā (serious games, art games). Projekta mērķis ir izmantot Art Space vispārējās, kā arī kultūras izglītības iestādēs, lai spēļošanas formā ievestu jauniešus digitālās mākslas pasaulē vai pilnveidotu viņu zināšanas par to.

Art Space uzdevums ir integrēt un pieradināt skolēnu uztveri jaunās mākslas kontekstā, iepazīstināt ar digitālās mākslas stiliem, kā arī veicināt sabiedrības radošās spējas, to iesaistot digitālās mākslas aktivitātēs. Art Space ir inovatīva, ņemot vērā to, ka nopietno spēļu žanrā līdz šim nav izglītojošu produktu par mūsdienu mākslas stilistiku un vēsturisko kontekstu. Projekta mērķis ir atbalstīt digitālās mākslas izglītību, iznest zināšanas par mūsdienu mākslu ārpus mākslas subkultūras un atrast veidu, kā tās padarīt vieglāk pieejamas un brīvāk lietojamas arī personām bez specifiskas mākslas izglītības. Akcents likts uz jautājumu par to, kā jauno mediju mākslu integrēt plašākā sabiedrībā, kā atvērt mūsdienu mākslas depozītu jeb noslēgto zināšanu bāzi, jo tās interesentu skaits ir salīdzinoši neliels un zināšanas par to netiek izmantotas ārpus specifiska sabiedrības loka.

Art Space ir virtuāla mākslas akadēmija, kurā ikviens var gūt priekšstatu par deviņiem digitālās mākslas stiliem, klausīties mūsdienu trokšņu estētikas paraugus, iepazīties ar laikmetīgās mākslas darbiem un radoši izpausties, piem., izvietot telpā digitālas skulptūras, gličot, deformēt objektus, mainīt tekstūras un pat digitāli apgleznot visu virtuālo telpu. Pārstāvētie stili ir pikseļu estētika, futūrisms, naivā māksla, kičs un kemps, trokšņu estētika, hack, glitch, fotoreālisms un ģeneratīvais efekts.

Idejas autore ir ViA pētniece, zinātnisko projektu vadītāja PhD Ieva Gintere (Vidzemes Augstskola, Mūzikas akadēmija), darbs tapis sadarbībā ar māksliniekiem Kristapu Biteru (Latvijas Mākslas akadēmija, Overly) un Ievu Vīksni (Liepājas universitāte). Art Space demo versija ir pieejama šeit: https://artspace.va.lv/.

Art Space ir piemērota lietošanai skolas vidē – radošā darbošanās stilu istabās nav laikā ierobežota, tā ir sandbox tipa vides iekārtošana un mākslinieciska transformēšana pirmās personas spēlētājam (bez avatāra: first-person gaming). Vide veidota tā, lai pēc iespējas aktīvi iesaistītu lietotāju radošajās darbībās, lai viņš/viņa pats darbotos ar mākslas stilu elementiem, taču iespējams arī tikai vērot un klejot pa vidi. Art Space mērķauditorija ir lielākoties jaunieši, tā veidota indie estētikā ar psihedēliskiem elementiem.  

Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts

Projekta vadītāja: ViA HESPI pētniece, dr.art./PhD Ieva Gintere

Projekta veids: ERAF

Projekta īstenošanas laiks: 01.09.2017. - 31.08.2021.

Projekta numurs 1.1.1.2/VIAA/1/16/106

Zinātniskais konsultants: dr.phys. Atis Kapenieks

Sadarbības partneris: Interaktīvā aģentūra Cube

Sadarbībā ar māksliniekiem Kristapu Biteru un Ievu Vīksni

ZINĀTNISKĀS PUBLIKĀCIJAS

Scopus database

  1. Gintere, I. (2021). An Educational Digital Environment of Contemporary Aesthetics Focused on Slow Gaming. Proceedings of the 13th International Conference on Computer Supported Education, Prague, 23-25 April, 2021 (CSEDU-2021). Institute for Systems and Technologies of Information, Control and Communication, Prague, SciTePress library, vol. 2, pp. 163-168, https://www.scitepress.org/Papers/2021/104032/104032.pdf
  2. Gintere, I. (2020). Developing the Noise Music Trend in Digital Edugaming, International Journal of Circuits, Systems and Signal Processing, vol. 14, pp. 1176-1180, https://www.naun.org/main/NAUN/circuitssystemssignal/2020/c942005-fab.pdf
  3. Gintere, I. (2020). A Perspective on a New Digital Art Game: The Approach of Research and Knowledge Transfer. Proceedings of the 12th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU-2020). Institute for Systems and Technologies of Information, Control and Communication, Prague, May 2nd, vol. 1, pp. 311-318, https://www.scitepress.org/PublicationsDetail.aspx?ID=vmETqFKwZM8=&t=1
  4. Gintere, I., Zagorskis, V., Kapenieks, A. (2018). Concepts of E-learning Accessibility Improvement – Codes of New Media Art and User Behaviour Study. 10th CSEDU International Conference on Computer Supported Education, 1, pp. 426-431. Portugal, Madeira, March 15th -17th 2018.

Web of Science database

  1. Gintere, I. (2020). The Inclusion of Research and Knowledge Transfer in Art Games. Proceedings of the 12th International Scientific Conference “New Challenges in Economic and Business Development – 2020: Economic Inequality and Well-Being”, Riga, 2nd October 2020. University of Latvia, pp. 150-159, https://db.va.lv:2277/wos/woscc/full-record/WOS:000632360900014
  2. Gintere, I. (2020). Art Space: An Experimental Digital Art Game. Proceedings of the 14th International Scientific Conference Society, Integration, Education (SIE), Rēzekne Academy of Technologies, 22nd May 2020, vol. 5, pp. 649-660. Available at: http://journals.rta.lv/index.php/SIE/issue/viewIssue/139/526
  3. Gintere, I. (2019). A New Digital Art Game: The Art of the Future. 13th International Scientific Conference “Society, Integration, Education” (SIE-2019) Proceedings, vol. 4, pp. 346-360. Rēzekne Academy of Technologies. Available at: http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/3674/3867

Īstenotās projekta aktivitātes:

1.aktivitāte. Situācijas analīze: modernisma kodu šķērsojums ar IKT (semināri 29.09.2017., 06.12.2017.)

2.aktivitāte. Intervijas ar jauno mediju māksliniekiem (15.10.2020.)

3.aktivitāte. Delfu metode, digitālās mākslas ekspertu intervijas, 13.07.2018.

4.aktivitāte. Digitālo spēļu metodoloģijas analīze. Apraksts sagatavots.

5.aktivitāte: Digitālo spēļu analīze.

6.aktivitāte. Dizaina pētniecības metožu izpēte, 17.03.2018. Gintere, I., Zagorskis, V., Kapenieks, A. (2018). “Concepts of E-learning Accessibility Improvement – Codes of New Media Art and User Behaviour Study”. 10th CSEDU International Conference on Computer Supported Education, proceedings, Portugal, Madeira, March 15-17.

Populārzinātnisks pārskats (1), 17.05.2018.

7. Spēles dizains un attīstības plāns (15.10.2020.)

8. aktivitāte. IKT produkta prototipa koncepts

9. aktivitāte. Publikācija 17.03.2018. Gintere, I., Zagorskis, V., Kapenieks, A. (2018). “Concepts of E-learning Accessibility Improvement – Codes of New Media Art and User Behaviour Study”. 10th CSEDU International Conference on Computer Supported Education, proceedings, Portugal, Madeira, March 15-17, vol. 1, pp. 426-431. Indeksēts Scopus.

10. aktivitāte. Projekta ētikas kodekss (13.07.2018.)

11. aktivitāte. Izglītojošas mākslas spēles Art Space demo versija pieejama www.artspace.va.lv (Windows versija) (15.10.2020.)

12. aktivitāte. Pētījuma gaitas plāna atjaunošana (13.07.2018.)

13. aktivitāte. Metodoloģijas inovācija (15.10.2020.)

14. aktivitāte. Noslēguma ziņojums

Populārzinātnisks pārskats (2), 31.08.2018.

Preses relīze

Art Space mājaslapa

Noslēguma atskaite

Ekspertu vērtējums

Latvijas tūrisma intelekts

PD

Aktualizēts 15.01.2023.

Projekta mērķis: izmantojot IKT jomas attīstības priekšrocības un lielo datu apstrādes iespējas, radīt ar ĢIS risinājumiem saistītu tūrisma intelekta platformu regulāras un daudzveidīgas tirgus informācija analīzei un attīstības tendenču prognozēšanai Baltijas mērogā Latvijas tūrisma nozares konkurētspējas uzlabošanai eksporta tirgos, vienlaikus dodot pienesumu reģionālās attīstības veicināšanā.

Latvijas tūrisma intelekts (Tourism Intelligence Latvia) (saīsināti: TourInteLV) ir projekts, kas iesaista kopdarbības pētniecību integrētu vienotā IKT platformā ar GIS telpiskās izpētes un kartogrāfiskās vizualizācijas risinājumiem, sociālo zinātņu un sarežģītības zinātnes pamatni, lai dotu iespēju tūrismā iesaistītajām pusēm pieņemt stratēģiski pamatotus lēmumus to konkurētspējas kāpināšanai. Digitālā pasaule ar informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) saziņu rada jaunas iespējas informācijas pielietojumam, kas papildina līdzšinējo tradicionālo valsts statistiku. TourInteLV paredz Baltijas valstu mēroga lielo datu automatizētu apkopošanu tūrisma savienojamības un kopsakarību padziļinātai izpētei, veidojot arī jaunas interaktivitātes formas un iespējamu galamērķa pārvaldes organizāciju iesaisti datu ziņošanā.

Paredzēts izveidot vienotu tirgus datu intelekta platformu, kas balstās uz socitehniskas sistēmas modelēšanas bāzes. Tā būtu plaši pielietojama gan dažāda mēroga tūrisma galamērķu līmenī, gan tūrisma komersantiem paplašinot labuma guvēju loku līdz visaptverošam nozares saistīto jomu līmenim. TourInteLV viena no priekšrocībām ir nākotnes tendenču prognozēšanas iespēja, kas balstīsies uz precīzi segmentētu datu atlasi. Dati no jau esošajiem statistikas resursiem plašākā Baltijas līmenī, publiski pieejamās viesnīcu pasūtināšanas vietnes un tur publicētie kvalitātes reitingi, biļešu tirdzniecības vietu statistika, ģeolokācijas dati sniedz plašas iespējas daudz padziļinātākai tūrisma plūsmas norišu izpētei laikā un telpā. To kombinējot ar ĢIS telpiskās analīzes un kartogrāfiskās vizualizācijas risinājumiem rodas prioritāro viedās specializācijas jomu radītās priekšrocības par tradicionālu uzskatītas starpdisciplināras nozares attīstībai.

Plānotie rezultāti:

Ieviests starptautiski un nozarē apspriests pētnieciskais projekts ar aktuālu teorētisko pamatojumu problēmas risinājumam. Izveidots ar liela apjoma datu precīzu iesaisti veidots, zinātniski pamatots un praktiski pielietojams socio-tehniskas sistēmas modelis un IKT risinājums ar praktisku pielietojumu.

Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts

Projekta vadītājs: ViA asoc.prof. Andris Klepers (Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.)

Projekta veids: ERAF

Projekta īstenošanas laiks: 01.09.2017. - 31.08.2020.

Projekta numurs: 1.1.1.2/VIAA/1/16/100

Zinātniskās publikācijas, kas ieskaitītas kā projekta rādītāji

  1. Klepers, A. (2020). Online tickets purchase as source for tracing tourism mobilities" | 20:20 VISION: NEW PERSPECTIVES ON THE DIVERSITY OF HOSPITALITY, TOURISM AND EVENTS Proceedings of the 30th Annual Conference Council for Australasian University Tourism and Hospitality Education (CAUTHE): https://search.informit.org/doi/epdf/10.3316/informit.046880574312083 Viss raksts pieejams šeit: https://www.researchgate.net/publication/340023051_Online_tickets_purchase_as_source_for_ tracing_tourism_mobilities
  1. Bukovska, G., Mežgaile, A., & Klepers, A. (2021). The pressure of technological innovations in meeting and event industry under the covid-19 influence. Environment Technology Resources Proceedings of the International Scientific and Practical Conference 2, 44-50. DOI: 10.17770/etr2021vol2.6623. Iekļauts Scopus. http://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/6623/5339. Viss raksts pieejams šeit.

Īstenotās projekta aktivitātes un darbības:

  1. Populārzinātniskais pārskats par periodu no 01.09.2017. - 28.02.2018.
  2. Dalība ESRI konferencē, ArcGIS pielietojums - inovācijas un prakse. Rīga. (05.09.2017.)
  3. Uzstāšanās starptautiskajā konferencē "Tourism in Protected Areas”, (Igaunijā) ar ziņojumu “Tūrisms un dabas aizsardzība: Gaujas NP tūrisma klasteris” (15.09.2017.)
  4. Īstenots starptautiskās mobilitātes brauciens uz Īriju par tūrisma galamērķu pārvaldību un mazo uzņēmēju konkurētspējas veicināšanu, privāto-publisko pārvaldību (Septembris 2017)
  5. Īstenots starptautiskās mobilitātes brauciens uz Nīderlandi, uzstāšanās ar ziņojumu “Lielo datu iesaiste tūrisma galamērķu pārvaldībā”. Pieredzes gūšana par lielo datu iesaisti pētniecībā, monitoringā un lietišķu problēmu risināšanā.  ICT pielietojums tūrisma galamērķu pārvaldībā, zīmolvedība un stratēģijas. (Oktobris 2017)
  6. Uzstāšanās Daugavas lejteces tūrisma forumā ar ziņojumu “Tūrisma mārketings, tendences, sociālo tīklu mārketings” (05.10.2017.)
  7. Uzstāšanās konferencē “Rāznas Nacionālā parka pirmie 10 gadi” ar ziņojumu “Rāznas Nacionālā parka kā vienota tūrisma galamērķa attīstība: izaicinājumi un iespējas” (23.11.2017.)
  8. Dalība profesionālās pilnveides kursos darbam ar IBM SPSS Modeler (novembris 2017)
  9. Uzstāšanā starptautiskajā tūrisma konferencē “Know your neighbour” Elvā, Igaunijā ar ziņojumu “Strategic view to Latvian visitors in South-Estonian context” (06.12.2017.).
  10. Īstenota starptautiskās pēc-doktorantu pētniecības mobilitāte: mēnesis Austrumsomijas Universitātes Tūrisma pētniecības centrā (Februāris 2018).
  11. Īstenoti profesionālās pilnveides kursi GIS programmatūras darbības apguvē (sadarbībā ar Envirotech SIA) (Janvāris 2018).
  12. Dalība LU 76. zinātniskā konferencē ar ziņojumu: “Latvijas lauku viensēta un ainavas kvalitāte dabas daudzveidības kontekstā.”’(31.01.2018.).
  13. Vieslekciju vadīšana starptautiskās maģistratūras studentiem Austrumsomijas Universitātē studiju kursā "Aktuālās pētījumu metodes tūrismā". (Februāris 2018).
  14. Publicēts zinātniskais raksts: Klepers, A. (2018). Problems of tourism destination management in Latvia. Folia Geographica, (16), 46-54
  15. Dalība Gaujas NP tūrisma klastera kopsapulcē. (13.03.2018.)
  16. Uzstāšanās Latvijas Ģeogrāfijas biedrības kopsapulcē ar ziņojumu “Latvijas lauku viensētu ģeogrāfija” (24.03.2018.).
  17. Dalība HESPI Institūta pētnieku publiskajā zinātniskajā pasākumā ar post-doc projekta starprezultātu prezentēšanu (26.04.2018.).
  18. Dalība zinātniskajā seminārā ar ziņojumu par lielo datu iesaistes risinājumiem tūrisma pārvaldībai (28.05.2018.)
  19. Izpildīti kritēriji asociētā profesora – akadēmiskā amata statusa iegūšanai (Maijs 2018)
  20. Īstenoti profesionālās pilnveides kursi “Acu skatiena izsekošanas tehnoloģiju pielietojums pētniecībā” sadarbībā ar TOBII Pro un VIA Zināšanu un tehnoloģiju centru. (4-5.06.2018.)
  21. Uzstāšanās zinātniski lietišķajā konferencē “Iespējas un izaicinājumi — dzīve nacionālajos parkos un citās dabas teritorijās”, Slīteres NP ar ziņojumu  (08.07.2018).
  22. Publicēts zinātniskais raksts: Ruskule, A., Klepers, A, & Veidemane, K. (2018). Mapping and assessment of cultural ecosystem services of Latvian coastal areas. One Ecosystem. DOI: 10.3897/oneeco.3.e25499 (Augusts 2018).
  23. Populārzinātnisks pārskats par periodu no 01.03.2018.-31.08.2018.
  24. Dalība 4.starptautiskajā konferencē “GIS and Remote Sensing” Berlīnē (Vācijā), uzstāšanās ar referātu “Spatial Analysis of Tourism Places in Post-Soviet Contexts: Tourist Destinations of Baltic States” un tēžu publikācijas aizstāvēšana, tematiskās sesijas vadīšana (27.-28.09.2018.).
  25. Dalība Enter Gauja tūrisma galamērķa - klastera vadības grupas sēdē Līgatnē (10.10.2018.).
  26. Dalība GIS tehnoloģiju starptautiskajā lietišķajā konferencē “Baltic ESRI User Conference” Rīgā (17.10.2018.).
  27. Dalība starptautiskajā tūrisma konferencē “Tūrisma izglītības izcilību meklējot. Augstskolu un nozares sadarbības perspektīva.” Valmierā. Sekcijas “Inovatīvas pieejas augstākajai izglītībai tūrismā un nozares iesaiste studiju procesā” vadītājs (25.10.2018.).
  28. Dalība Vidzemes tūrisma asociācijas reģiona tūrisma stratēģijas seminārā Valmierā (01.11.2018.).
  29. Dalība Baltijas jūras reģiona Tūrisma forumā Rīgā (15.11.2018.).
  30. Dalība Gaujas NP tūrisma biedrības - klastera kopsapulcē Krimuldā (28.11.2018.).
  31. Dalība starptautiskajā Ģeogrāfisko Informācijas tehnoloģiju GIT konferencē Rīgā (07.12.2018.).
  32. Lekcija “Kokneses novada konkurētspēja tūrismā: pašvaldības un uzņēmēju stratēģijas” Kokneses novada tūrisma attīstībā iesaistītajām pusēm (11.12.2018.).
  33. Tūrisma studiju maģistru darbu vadīšana (3) par viediem risinājumiem tūrisma galamērķu attīstībai (2018/2019).
  34. Līdzdalība "Tūrisma Likums" formulējumu precizēšanā un likuma grozījumu ieviešanā (Decembris, 2018).
  35. Līdzdalība priekšizpētes datu apkopojumā un pētījuma veikšanā Latvijas tūrisma attīstības vadlīnijām 2021-2027. (sākot no 2018.gada decembra).
  36. Teorētiskās bāzes ziņojums alternatīvo datu izmantošanai tūrisma monitorēšanai, plānošanai un prognozēšanai vietējos tūrisma galamērķos (16.01.2019.).
  37. Dalība Kurzemes plānošanas reģiona organizētajā starptautiskajā tūrisma sanāksmē Talsos jautājumu apspriešanai par reģionālā tūrisma attīstības un pārvaldības aktualitātēm. (17.09.2019.).
  38. Tehnoloģisko risinājumu pielietojums apmeklētāju uzskaitēm kultūras mantojuma objektos. Kultūras ministrijas organizētais darba seminārs pašvaldību pārstāvjiem. (19.09.2019.).
  39. Dalība EUROPARC 2019 starptautiskajā seminārā par globālajiem izaicinājumiem sabiedrības un īpaši aizsargājamo dabas teritoriju – nacionālo parku vadības procesos. (25-26.09.2019.).
  40. Dalība starptautiskajā zinātnieku nakts pasākumā Vidzemes Augstskolā, Valmierā. Publicitātes aktivitātes par pētniecības projekta saturu. (27.09.2019.).
  41. Īstenota starptautiskā mobilitāte uz Tallinu, Igauniju, sadarbībā ar Centrālās Statistikas pārvaldes speciālistiem starptautiskā darba grupā prezentēts saturs “Alternatīvi datu avoti un metodes tūrisma statistikā” (04.10.2019.).
  42. Dalība 28. Ziemeļu tūrisma un viesmīlības pētījumu simpozijā (28th Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research) Roskildes Universitātē, Dānijā ar zinātnisko referātu un publicētām tēzēm “Alternative Data for Seaside Tourism Planning GIS”. (23-26.10.2019.).
  43. Dalība Vidzemes Augstskola HESPI Institūta pētnieku publiskajā zinātniskajā pasākumā  un tematiskajā apspriešanā par zinātnisko pierādījumu kvalitāti un atvērtajiem datiem (14.11.2019.).
  44. Dalība Vidzemes Augstskolas pēc-doktorantu un doktorantu pētnieciskajā darba seminārā par atvērto datu avotiem un analīzes problemātiku, iesaisti pētniecībā (15.11.2019.).
  45. Pētījumu rezultātu publicitātes pasākums – atklātā lekcija ar translēšanu tiešsaistē un iespēju piedalīties attālināti. Sadarbībā ar Centrālo Statistikas pārvaldi un Biznesa augstskolu Turība, iesaistot tūrisma plānošanas speciālistus. Tēma: “Pētījumu metodoloģija | Alternatīvi datu avoti un metodes tūrisma statistikā”. (15.11.2019.).
  46. Dalība Dabas aizsardzības pārvaldes darba seminārā: Tehnoloģisko risinājumu pielietojums apmeklētāju uzskaitēm dabas mantojuma objektos un visaptveroša monitoringa organizēšanas apsvērumi. DAP, Sigulda (26.11.2019.).
  47. Dalība Zemkopības Ministrijas organizētajā nozares lietišķajā konferencē: “Zivsaimniecības attīstības izaicinājumi un iespējas” ar ziņojumu “Tūrisma attīstības iespējas piekrastē” (27.11.2019.).
  48. Dalība starptautiskajā konferencē “The 26th Nordic Intercultural Communication (NIC) Conference” Valmierā, Vidzemes Augstskolā ar ziņojumu un publicētām tēzēm "Contemporary Geographies of Public Events and Tourism Mobility". (29.11.2019.).
  49. Dalība ViA HESPI Institūta pētnieku kopsapulcē & darbseminārā. (10.12.2019.).
  50. Dalība starptautiskajā e-tūrisma konferencē ETNER2020 Sarejas Universitātē, Lielbritānijā ar ziņojumu “Competitive Management of Local Tourism Destination Using Advanced GIS Platform”. (07.01.-10.01.2020.).
  51. 51. Dalība starptautiskajā konferencē un CAUTHE asociācijas saistītajos pasākumos Oklandas Tehnoloģiju universitātē (AUT), Jaunzēlandē ar ziņojumu “Online tickets purchase as source for tracing tourism mobilities” (10-13.02.2020.).
  52. Dalība LU zinātniskās konferences tūrisma sekcijā, uzstāšanās ar ziņojumu “Tūrisma plūsma un antropogēnā slodze jūras piekrastē: problēmas un risinājumi” Latvijas Universitātē, Rīgā (21.02.2020.).
  53. Sadarbība ar Envirotech, GIS datu platformas izstrādes risinājumi. Izvērsta iesaistāmo datu relāciju veidošana un attēlošana, vietnes dizains (regulāri).
  54. Dalība ViA doktorantu un pēcdoktorantūras pētnieku seminārā. Darba progresa prezentēšana un apspriešana. (17.04.2020.).
  55. Dalība ViA doktorantu un pēcdoktorantūras pētnieku seminārs attālināti. Darba progresa prezentēšana un apspriešana. (22.05.2020.).
  56. Tiešsaistes starptautiskā kursa "Statistics for Data Science and Business Analysis" (Udemy) apgūšana. (jūnijs-augusts 2020).
  57. Vadlīniju “Specializētu tehnoloģisko iekārtu izmantošana apmeklējumu skaita noteikšanai tūrisma un atpūtas objektos vai publiskos pasākumos āra vidē[1]” publicēšana.
  58. Dalība Valmieras tūrisma inovāciju hakatonā (mentora statusā) (27.06.-28.06.2020.).
  59. Dalība starptautiskā konferencē Mobile Tartu 2020 ar ziņojumu “ICT for Measuring Tourism Flow” (30.06.2020.).
  60. Zinātniski praktisks seminārs (27.08.2020.) par izveidoto tūrisma galamērķu pārvaldības GIS platformu ilgtspējīgas plānošanas, monitoringa un attīstības paredzēšanas mērķiem: https://www.youtube.com/watch?v=ezxcn0_BKCA&t=239s
  61. Starptautiska mobilitāte uz Tartu Universitātes Mobilitātes laboratoriju (Igaunija) – tikšanās ar pētniekiem, sadarbības un kopīgas pētniecības iespēju apspriešana (31.08.2020).

[1] https://www.hespi.lv/sites/default/files/HESPI_Vadlinijas_apmeklejumu_skaita_noteiksanai_2020.pdf

Tiešsaistes papildinātās realitātes sistēmas prototips 3D animētiem modeļiem

Mūsdienās informācijas uztveri ar datoru monitoriem un viedtelefonu ekrāniem var uzskatīt par tradicionālu, taču jāņem vērā straujā papildinātās realitātes tehnoloģiju attīstība un nākotnes iespējas ar Magic Leap, Microsoft HoloLens, Google Tango u. c. iekārtām, no kurām dažas nupat parādījušās ASV tirgū un dažas tuvākajos gados būs pieejamas. Jau Dubaijas Viedo Pilsētu tehnoloģiju konferencē norādīts, ka nozīme ir ne tikai lietu saslēgšanai un datu apmaiņai, bet dažādo risinājumu vizualizācijai. Arī Eiropas Komisijas finansētajos Horizon 2020 projektos viens no lietu Interneta fokusa virzieniem ir valkājamās viedierīces, lietotāja saskarne un objektu virtualizācija lietu Interneta ekosistēmai.

Papildinātās realitātes risinājumu izstrādes jomā pasaulē dominē tādas kompānija kā  Blippar, Vuforia, Wikitude un CraftAR, taču Latvijas un Eiropas tirgū strauja izaugsme vērojama Latvijā izveidotajai kompānijai Overly, kuras izstrādātie risinājumi saistīti ar reklāmas industriju un muzejiem. Sekmīgai turpmākajai attīstībai nepieciešami tehnoloģiskie risinājumi, kas spētu nodrošināt augstāku precizitāti un veiktspēju, plašāku un vienkāršāku pieejamību. Diemžēl esošie inženiertehniskie risinājumi un izstrādes platformas to nenodrošina. Veiksmīgai konkurētspējai ārpus Baltijas tirgus tas ir ļoti būtiski, turklāt tā ir lieliska iespēja attīstīt IF lietišķo pētījumu jomu sadarbībā ar industriju.

Zinātniskā projekta mērķis ir izstrādāt metodoloģiju, programmatūras moduļus un platformas prototipu tiešsaistes papildinātās realitātes sistēmai, kas bez tipveida divdimensiju informācijas spēj projicēt arī animētus 3D datormodeļus, izmantojot Interneta vidi un tīmekļa tehnoloģijas ar iespēju integrēt papildinātās realitātes saturu jebkurā mājaslapā.

Projekta sadarbības partneris ir labi pazīstamais SIA “Overly”, pirmais uzņēmums Baltijas valstīs ar pārstāvniecību Nīderlandē, kas specializējies papildinātās realitātes tehnoloģijās. Kompānija izstrādājusi savu papildinātās realitātes platformu Overly un radījuši virkni specializētu individuālo risinājumu.

Pētījuma pieteikums atbilst Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) 4. izaugsmes prioritātei un 5. specializācijas jomai “Modernas Informācijas un Komunikāciju tehnoloģijas”, un Vidzemes plānošanas reģiona viedās specializācijas jomām: Informācijas tehnoloģijas un Attālinātie profesionālie pakalpojumi.

Projekta vadītājs: ViA asoc.prof. Arnis Cīrulis.

Projekta īstenošanu atbalsta Valmieras pilsētas pašvaldība.

Projekta budžets: 9990,48 EUR

Saite uz projektu šeit.

Projekta atskaite

Lietu Interneta elementu dinamiska trīsdimensiju vizualizācija papildinātās realitātes režīmos āra apstākļos

PD

Aktualizēts 15.09.2020.

Pētījuma mērķis: risinājuma izstrāde lietu Interneta elementu vizualizācijai āra un iekštelpu apstākļos, kur attālumi līdz objektam ir virs pieciem metriem. Pētījuma pamatrezultāts ir nodrošināt dinamisku un animētu trīsdimensionālo (3D) datormodeļu attēlošanu papildinātās realitātes režīmā, neizmantojot tradicionālos vai attēlu bāzētos marķierus.

Projekts uzskatāms par rūpniecisko pētījumu, kā rezultātā tiks radītas metodes un risinājumi nozīmīgas funkcionalitātes sasniegšanai, integrējot papildinātās realitātes tehnoloģijas lietu Internetā. Galvenās inovāciju darbības ietvers sekojošus uzdevumus un metodes:


1.    padziļinātu iekštelpu un āra apstākļu papildinātās realitātes tehnisko risinājumu, programmatūras un algoritmu analīzi un izvērtēšanu;

  •     līdzšinējā pasaules prakse un pielietojumu apgabali;
  •     lietu Interneta vizualizācijas nepieciešamība un ieinteresēto nozaru pamatojums;
  •     tehnoloģisko ietvaru izvērtēšana loģiskās un fiziskās struktūras nodrošināšanai;
  •     satura tipu klasifikācija un interaktivitātes līmeņu izvēle;

2.    funkcionālā modeļa izstrādi uzlabotai papildinātās realitātes pieejai dažādos režīmos ar paaugstinātu precizitāti un veiktspēju;

  • funkcionālo modeļu izstrāde potenciālajiem papildinātās realitātes risinājumiem;
  • piemērotākās pieejas izvēle, balstoties uz praktiskiem testiem;
  • emulatora un imitācijas modeļa izstrāde daudzobjektu dinamiskai videi;

pieejas verifikācija un validācija; robežu testēšana un rezultātu apkopošana;

3.    papildinātās realitātes risinājuma prototipa izstrādi lietu Interneta elementiem;

  • fiziskās struktūras konstruēšana;
  • pamatietvara programmatūras izstrāde;
  • video kadru un 3D modeļa projekciju apvienošana;
  • daudzobjektu funkcionalitātes implementēšana;
  • animētu, dinamisku 3D objektu implementēšana;

4.    prototipa funkcionalitātes pielāgošanu un aprobāciju dažādās vidēs  un režīmos, piem., pilsētvides plānošanā, medicīnā, loģistikā, medicīnā, virtuālai līdzdalībai sporta pasākumos, izglītojošām tūrisma un vēstures interaktīvām vidēs un industriālajā apmācībā;

  • 3D objektu intelekta nodrošināšana mijiedarbībai un informācijas apkopošana starpdisciplināro aspektu respektēšanai;
  • prototipa elementu datubāzes un starpformātu definēšana;
  • vides scenāriju izstrāde un prototipa aprobācija.

Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts

Projekta vadītājs: ViA asoc.prof. Arnis Cīrulis (Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.)

Projekta veids: ERAF

Projekta īstenošanas laiks: 01.09.2017. - 31.08.2020.

Projekta numurs: 1.1.1.2/VIAA/1/16/105

Īstenotās projekta aktivitātes un darbības:

1. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.1.1. Līdzšinējā pasaules prakse un pielietojumu apgabali (31.12.2017.) 

2. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.1.2. Lietu Interneta vizualizācijas nepieciešamība un ieinteresēto nozaru pamatojums (31.12.2017.)

3. Dalība informatīvajā seminārā SIA Overly, diskutējot par papildinātās realitātes risinājumiem un attīstības perspektīvām, kā arī post-doc projekta mērķiem un uzdevumiem un potenciālajām aprobācijas iespējām nākotnē (12.02.2018.)

4. Populārzinātniskais pārskats par laika periodu 01.09.2017.-28.02.2018.

5. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.1.3. Tehnoloģisko ietvaru izvērtēšana loģiskās un fiziskās struktūras nodrošināšanai (31.03.2018.)

6. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.1.4. Satura tipu klasifikācija un interaktivitātes līmeņu izvēle (31.03.2018.)

7. Dalība starptautiskajā konferencē Research in DIgital Age: Sustainable Development, Culture and Education ar referātu "Interactivity and immersion levels of augmented reality systems" (06.04.2018.)

8. Dalība seminārā Vidzemes Augstskolas pēcdoktorantūras pētnieku un doktorantu pētniecisko darbu starpatskaites (28.05.2018.)

9. Dalība profesionālās pilnveides kursos "Acu skatiena izsekošanas tehnoloģiju pielietojums pētniecībā" sadarbībā ar TOBII Pro un ViA Zināšanu un tehnoloģiju centru (04.05.2018.-05.06.2018.)

10. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.2.1. Funkcionālo modeļu izstrāde potenciālajiem papildinātās realitātes risinājumiem (02.07.2018.)

11. Dalība "VR Meetup" pasākumā Rīgā ar prezentāciju par Vidzemes Augstskolas Virtuālās un papildinātās realitātes laboratoriju (10.07.2018.)

12. Dalība profesionālās pilnveides kursos "Ultraplatjoslas (UWB) vietējās pozicionēšanas sistēmas uzstādīšana" sadarbībā ar Echosports (27.08.2018.)

13. Dalība Augmented Reality Summer School 2018 (Itālija) lekcijās un praktiskajās nodarbībās (02.09.2018.-08.09.2018.)

14. Post-doc rezultātu prezentēšana Augmented Reality Summer School 2018 jauno zinātnieku sesijā (04.09.2018.)

15. Īstenota starptautiskās pēcdoktorantu pētniecības mobilitāte Salento Universitātes Papildinātās un Virtuālās realitātes laboratorijā (Itālija) (10.09.2018.-14.09.2018.)

16. Dalība "Eiropas Zinātnieku nakts 2018" pasākumā, populārzinātniskā veidā prezentējot un demonstrējot plašākai sabiedrībai projekta rezultātus un papildinātās realitātes iespējas (28.09.2018.)

17. Sagatavots (papildināts) apraksts aktivitātei Nr.2.3. Emulatora un imitācijas modeļa izstrāde daudzobjektu dinamiskai videi (30.10.2018.)

18. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.2.4. Pieejas verifikācija un validācija. Robežu testēšana un rezultātu apkopošana (30.10.2018.)

19. Īstenota starptautiskā pēcdoktorantu pētniecības mobilitāte La Lagunas Universitātes atRAe (Aplicación de Tecnologías de Realidad Aumentada en Educación y Comunicación) laboratorijā (Spānija) (08.12.2018.-23.12.2018.)

20. Dalība un rezultātu prezentēšana doktorantu un pēcdoktorantu seminārā "PhD Program I3MA IndustrialEngineering, Computer Science and Environmental Engineering of Universitdad de La Laguna". Pieteiktā prezentācijas tēma "Projects and experiences with VR/AR technologies" (19.12.2018.)

21. Dalība, rezultātu prezentēšana un diskusijas "Department of Technics and Projects in Engineering and Architecture, Universitdad de La Laguna" zinātniskajā seminārā. Pieteiktā prezentācijas tēma "Trends to develop projects based on VR technologies" (21.12.2018.)

22. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr.3.1 Fiziskās struktūras konstruēšana un izstrādāts programmatūras ietvars 3.2. aktivitātes ietvaros (31.03.2019.)

23. Sagatavota un iesniegta publikācija "Ultra wide-band tracking potential for augmented reality environments" konferencei The 6th International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality and Computer Graphics (SALENTO AVR 2019) (31.03.2019.)

24. IEEE VR 2019: the 26th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces konferences Osakā, Japānā un VR/AR/MR World Expo (9th Content Expo Tokyo) konferences/izstādes Tokijā, Japānā apmeklēšana (24.03.2019.-06.04.2019.)

25. Dalība International Scientific Conference “SOCIETY. TECHNOLOGY. SOLUTIONS 2019” ar prezentāciju "Involvement and trends to develop projects based on VR/AR/XR technologies" (25.04.2019-26.04.2019)

26. 10th Annual AWE AR/VR Conference and Expo konferences un izstādes Santaklārā, ASV apmeklēšana (28.05.2019.-05.06.2019.)

27. Dalība The 6th International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality and Computer Graphics (SALENTO AVR 2019) konferencē ar prezentāciju "Ultra wide-band tracking potential for augmented reality environments" (24.06.2019.-28.06.2019.)

28. Sagatavots publikācijas kopsavilkums un iesniegts 22nd International Conference on Human-Computer Interaction

29. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr. 3.5. Animētu, dinamisku 3D objektu implementēšana (31.12.2019.)

30. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr. 4.2. Prototipa elementu datubāzes un starpformātu definēšana (31.12.2019.)

31. Iesniegta un pieņemta publikācija "Large scale augmented reality for collaborative environments" konferencei HCI INTERNATIONAL 2020, 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, sesijai Human Centered Experience for Universal Access.

32. Sagatavots apraksts aktivitātei Nr. 4.1. 3D objektu intelekta nodrošināšana mijiedarbībai un informācijas apkopošana starpdisciplināro aspektu respektēšanai (30.06.2020.).

33. Dalība  HCI INTERNATIONAL 2020, 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, sesijā Human Centered Experience for Universal Access ar prezentāciju "Large scale augmented reality for collaborative environments" (19.07.2020).
34. Sagatavots projekta rezultātu publicitātes video: https://youtu.be/fMeYAQUDKlc
35. Sagatavoti CareUnderFire, OpenAirMuseum un TronAcitvieEntertainment produktu apraksti. Organizētas demonstrācijas āra apstākļos un apkopoti VR/AR jomas ekspertu vērtējumi.

Pacientu apmierinātības izpēte un apmierinātības pārraudzības sistēmas modeļa izveide Vidzemes slimnīcā

Projekta mērķis ir izpētīt pacientu apmierinātību ar Vidzemes slimnīcas sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem un izveidot pacientu apmierinātības pārraudzības sistēmas modeli.

Projekta uzdevumi:

  • Veikt līdzšinējo pētījumu meta-analīzi;
  • Ievākt un apstrādāt papildu datus esošās situācijas pilnīgākai izpētei;
  • Identificēt nozīmīgākās ar pacientu apmierinātību saistītās problēmas un atlasīt tās, kas tiešā veidā saistītas ar slimnīcas darbu, neiekļaujot Latvijas veselības aprūpes sistēmas problēmas, kuras nav iespējams atrisināt vienas institūcijas ietvaros;
  • Sadarbībā ar Vidzemes slimnīcu izveidot pacientu apmierinātības pārraudzības sistēmas modeli gan stacionārajai aprūpei, gan reģistratūras darbam;
  • Līdzdarboties pārraudzības sistēmas pilotprojektā vienā no slimnīcas nodaļām un slimnīcas reģistratūrā;
  • Veikt slimnīcas personāla apmācību par pārraudzības sistēmas regulāru datu analīzi (nodrošināt, ka slimnīcas personāls pēc pilotprojekta beigām spēj patstāvīgi analizēt datus);
  • Veikt projekta rezultātu izplatīšanu iesaistītajām pusēm publikāciju un prezentāciju veidā;
  • Veikt projekta administratīvo vadīšanu un atskaišu sagatavošanu.

Projekta īstenošanas termiņš: 28.12.2017.

Projekta vadītāja: docente Linda Veliverronena

Pētījuma īstenošanu atbalstījusi Valmieras pilsētas pašvaldība

Projekta budžets: 9996,47 EUR

Projekta pieteikums

Projekta atskaite

Image
Image

Vidzemes Augstskola, Cēsu iela 4, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, Latvija

Reģ. Nr. LV90001342592

KONTAKTI | REKVIZĪTI