Francijas pilsētā Larošelā notika "Piekrastes zvejas kuģi, kurus darbina nulles emisijas ūdeņraža kurināmā elementi" (H2-SEAS) projekta partneru sanāksme, kuru šoreiz uzņēmās projekta partneris Genevos. Uzņēmums ir specializējies ūdeņraža kurināmā elementu dzinēju izstrādē un ir būtisks sadarbības partneris šī inovāciju projekta īstenošanā.
Mūsdienās Apvārsnis Eiropa pētniecības projektu struktūrā līdztekus zinātniskajām institūcijām arvien nozīmīgāku lomu spēlē industrijas partneri. Eiropas Komisijas mērķis ir nodrošināt, lai inovācijas nepaliktu tikai laboratorijās, bet pārtaptu reālos produktos un pakalpojumos. Tieši tāpēc Genevos iesaiste H2-SEAS projektā ir būtiska, jo viņu izstrādātais ūdeņraža šūnu dzinējs būs centrālais elements topošajā kuģī.
Projekta ietvaros tiek izstrādāts un būvēts nulles emisiju piekrastes zvejas kuģis, ko darbinās Genevos izstrādātais ūdeņraža kurināmā elementu dzinējs. Jaunais kuģis tiks testēts un salīdzināts ar līdzīga tipa kuģiem, kas aprīkoti ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem. Šāds salīdzinājums ļaus objektīvi izvērtēt ūdeņraža tehnoloģiju potenciālu un ilgtspējību reālos darba apstākļos.
Pēc projekta noslēguma kuģis nonāks Rīgas Tehniskās Universitātes īpašumā un tiks izmantots nākotnes pētniecības iniciatīvās. Savukārt uz kuģa turpinās darboties Vidzemes Augstskolas izstrādātā sensoru sistēma, kas vāc datus par vibrācijām, troksni un gaisa piesārņojumu. Šī informācija ir būtiska ne tikai vides ietekmes novērtējumam, bet arī cilvēka labbūtības un darba drošības izvērtēšanai.
"H2-SEAS projekta norise apliecina, cik nozīmīga ir zinātnes un industrijas sadarbība ceļā uz ilgtspējīgiem un videi draudzīgiem transporta risinājumiem – it īpaši jūras sektora transformācijas kontekstā," stāsta vadošais pētnieks, asociētais profesors Ph.D. Oskars Java.


