JAUNUMI

ViA pievienojas memorandam par par apņemšanos īstenot ilgtspējīgu uzņēmējdarbību ēdināšanas pakalpojumu nozarē

Apzinoties nepieciešamību padziļināt sabiedrības izpratni par ilgtspējīgas rīcības nozīmīgumu un mērķtiecīgāk ieviest un īstenot komercdarbību, kas veicinātu ilgtspējīgu ēdināšanas pakalpojumu nozares attīstību, otrdien, 31.oktobrī, Vidzemes Augstskola, prorektoram Mārim Andžānam parakstot, pievienojās memorandam par apņemšanos īstenot ilgtspējīgu uzņēmējdarbību ēdināšanas pakalpojumu nozarē.

Memoranda nolūks ir sekmēt sabiedrības un īpaši ēdināšanas pakalpojumu nozarē iesaistīto pušu izpratni par ilgtspējas principiem, kā arī veicināt to iedzīvināšanu ēdināšanas pakalpojumu sniegšanā. Memorands ietver 19 atbildīgas un ilgtspējīgas uzņēmējdarbības principus, kas izveidoti pamatojoties uz pasaulē atzītiem nozares ilgtspējas aspektiem, un ņemot vērā starptautisko ilgtspējas novērtēšanas labās prakses piemērus, kā arī nozares pārstāvju un citu ietekmes pušu ieteikumus. Memorands tapis sadarbībā ar Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platformu (CSR Latvia).

Vidzemes Augstskola, pievienojoties memorandam, apņēmusies studiju procesā un saturā vēl vairāk integrēt ilgtspējas jautājumus, veicinot studējošo izpratni par ilgtspējas aspektiem un to ietekmi uz uzņēmumu konkurētspēju.

Memorandam pievienojās arī Ekonomikas ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Latvijas Restorānu biedrība, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platforma, Biznesa augstskola Turība,  Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, SIA “Reaton”, SIA “Gemoss”, SIA “Cido Grupa”, SIA “LIETAS MD”.

ViA aicina IZM steidzami uzsākt ciklisku institucionālo akreditāciju augstākajā izglītībā

Otrdien, 31. oktobrī, Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM nosūtīta Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Darba devēju konfederācijas, kā arī vairāku augstākās izglītības iestāžu: Vidzemes Augstskolas, Latvijas Universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas, Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolas “RISEBA”, Biznesa augstskolas Turība, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, Ventspils Augstskolas, Juridiskā koledžas, Ekonomikas un kultūras augstskolas, LBTU Malnavas koledžas, Latvijas Kultūras koledžas, Biznesa vadības koledžas, Starptautiskās Kosmetoloģijas koledžas vadītāju parakstīta vēstule, kurā aicina nekavēties ar konceptuālā ziņojuma sagatavošanu “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju” (konceptuālais ziņojums), lai augstākās izglītības iestādēm ir iespēja savlaicīgi sagatavoties gaidāmajām pārmaiņām. Tāpat tiek aicināts nekavēties ar pakāpenisku pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju. 

Vēstulē teikts, ka augstākās izglītības iestādes, kā arī darba devēju un uzņēmēju organizācijas ilgstoši iestājas par to, lai augstākās izglītības politika būtu vērsta uz savstarpējā uzticībā balstītu pieeju, kas ļauj augstskolām īstenot katrai savu stratēģiju un mērķus, tādējādi veicinot lielāku elastību augstākās izglītības piedāvājuma attīstībā un vienlaikus atsakoties no pārregulācijas un augsta birokrātiskā sloga.
Tāpēc vēstules parakstītāji vērš IZM uzmanību un aicina nekavēties ar pāreju uz institucionālo akreditāciju, kas sekmētu augstākas izglītības iestāžu stratēģisko specializāciju un to koncentrēšanos uz mērķiem un sasniedzamajiem rezultātiem, vienlaikus stiprinot to iekšējās kvalitātes vadības sistēmas, paverot ceļu augstākās izglītības iestādēm uz daudz elastīgāku darbību, kas sekmēs to starptautisko konkurētspēju un augstākās izglītības eksportu.

Vēstules parakstītāji arī uzsver, ka, ņemot vērā straujās izmaiņas nozaru attīstībā un pieaugošo konkurenci augstākās izglītības tirgū, ir nepieciešams atteikties no birokrātiski sarežģītās, dārgās un mūsdienu dinamiskajai videi neatbilstošās akreditācijas sistēmas augstākajā izglītībā. Šobrīd novērtēšanas un akreditācijas procedūras nereti pārsniedz pusotru gadu, turklāt prakse liecina, ka dažkārt akreditācijas process ilgst vēl ievērojami ilgāk. Esošā sistēma uzliek ievērojamu birokrātisko slogu, kā arī patērē lielus finanšu un cilvēkresursus, kurus augstākās izglītības iestādes varētu lietderīgāk izmantot attīstības jomā, lai uzlabotu to darbības efektivitāti un konkurētspēju. 

Tāpēc tiek atbalstīta pāreju uz institucionālo akreditāciju, jo tā vērtē augstākās izglītības iestādi kā kopumu un piedāvā rekomendācijas, ņemot vērā visu tās izglītības piedāvājumu un citus tās darbības aspektus. Šo iemeslu dēļ augstskolas kvalitāti būtu nepieciešams novērtēt institucionāli, kas ļautu pilnvērtīgāk izmantot tās autonomiju, tai skaitā elastīgi atvērt jaunas studiju programmas un pielāgot esošās, lai tās atbilstu ekonomikas un darba tirgus prasībām.

Vienlaikus vēstules parakstītāji aicina konceptuālajā ziņojumā skaidri definēt kopējo kvalitātes nodrošināšanas sistēmu, uzskatāmi parādot visas kvalitātes nodrošināšanas procedūras un to mijiedarbību, tajā skaitā parādot, kā sistēmā ienāks jaunas programmas un kas notiks laika periodā līdz kārtējai institucionālajai akreditācijai. Būtiski konceptuālajā ziņojumā ietvert arī skaidru redzējumu par kopīgo programmu/grādu akreditāciju t.sk. ar ārvalstu augstākās izglītības iestādēm, kā arī par to, vai plānots arī institucionālās akreditācijas ietvaros vērtēt arī konkrētus studiju virzienus vai studiju programmas.
 

Informācija sagatavota, izmantojot LTRK informāciju

Latvijas partneru augstskolas studiju procesā izmēģina vairāk nekā 40 tiešsaistes kursus digitālo prasmju apguvei

Lai pilnveidotu progresīvu digitālo izglītību, piecas Latvijas augstākās izglītības iestādes ir izstrādājušas un pielāgojušas vairāk nekā 40 tiešsaistes kursus, kas līdz 2023. gada decembrim tiek izmēģināti un integrēti studiju procesā projektā “Augstskolu digitālās kapacitātes celšana ar tiešsaistes mācību resursu un analītikas viedu integrāciju” (EduAim).

Liepājas Universitāte, Vidzemes Augstskola, Daugavpils Universitāte, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija un Rīgas Tehniskās Universitātes (RTU) Latvijas Jūras akadēmija ir izstrādājusi gan oriģinālkursus, gan pielāgojusi "Coursera" un "edX" platformu digitālo mācību saturu piecās galvenajās digitālo prasmju kompetenču jomās, kas atbilst Eiropas Komisijas “DigComp 2.2” vadlīnijām. Tās nosaka informācijas un datu pratību, komunikācijas un sadarbības prasmes, digitālā satura radīšanu, digitālo drošību un problēmu risināšanas prasmes. Katram izglītojamam piemērots kursu saturs tiek piedāvāts jaunizveidotā EduAim e-izglītības portālā pēc individuāla digitālo prasmju līmeņa testa veikšanas.

 “Jaunais zināšanu komplekts, DigiComp 2.2, [ir par to], kā digitālās zināšanas apgūt cilvēkiem, kuri nav datorspeciālisti. Mēs šobrīd to izmēģinām EduAim projektā (..), radot saturu, lai cilvēki jebkurā brīdī var apgūt šīs zināšanas,” tā TV24 raidījuma “Preses klubs" 26. oktobra tiešraidē norādīja RTU Tālmācības studiju centra direktors Atis Kapenieks.

Mūsdienu strauji mainīgajos apstākļos ir būtiski veicināt gan sabiedrības digitālo prasmju un zināšanu līmeņa paaugstināšanu par iedzīvotajiem pieejamiem digitālajiem rīkiem darbam digitālajā vidē, gan pilnveidot valsts pārvaldes darbinieku profesionālo kompetenci, lai speciālisti, kuri strādā ar klientiem, spētu motivēt un atbalstīt klientus digitālās vides sniegto priekšrocību izmantošanai. Tāpat arī digitalizācijas un tehnoloģiskās attīstības noteiktajos darba tirgus apstākļos darba ņēmējiem nepieciešamas digitālās kompetences, kā arī prasme un spēja strādāt nemitīgām pārmainām pakļautā vidē.

Jau iepriekš vēstijām, ka EduAim partneri sadarbojas ar starptautiski atpazīstamiem digitālo prasmju apguves procesa atbalsta pakalpojumu nodrošinātājiem, tajā skaitā, atvērto tiešsaistes kursu (MOOC) platformām “Coursera” un “edX” (ASV), kā arī ar digitālo prasmju pārbaudes rīka metodoloģijas izstrādātāju “Fit4Internet” (Austrija). 

Projekta komandas pārstāvji attālināti un klātienē ir tikušies ar "Coursera" pārstāvjiem, lai pārrunātu papildu iespējas, kuras varētu tikt izmantotas projekta īstenošanas procesā. Bet, lai ar EduAim mērķi un plānotajām aktivitātēm iepazīstinātu plašāku auditoriju, projekta pārstāvji septembrī un oktobrī piedalījās vairākās aktivitātēs:

26. septembrī notika EduAim partneru seminārs, ko atklāja Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas (RTA) profesors Artis Teilāns, RTU asociētais profesors Atis Kapenieks un eksperts Didjē Luzaragas no Francijas. Projekta dalībnieki pārrunāja aktualitātes un ilgtspēju, iepazinās ar RTA laboratorijām, digitālo, praktisko mācību metožu tehnoloģijām un to pielietojumu. Vēl seminarā Vidzemes Augstskolas Maģistra līmeņa studiju programmas “Virtuālā realitāte un viedās tehnoloģijas” direktors Edmunds Jansons RTA studentus iepazīstināja ar jaunizveidoto EduAim portālu: https://www.eduaim.eu/ 

27. septembrī EduAim partneri tikās vēl vienā seminārā Daugavpilī, kur pasākuma dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar Daugavpils Universitātes infrastruktūru STEM jomā, vērot EduAim Virtuālās realitātes risinājuma funkcionalitātes paraugdemonstrējumu, uzzināt par studiju satura apguves, vērtēšanas un citām aktualitātēm.

29. septembrī Liepājas Universitāte un EduAim pārstāvji aicināja uz Zinātnieku nakti, kurā pieaugušajiem bija iespēja noskaidrot savu digitālo prasmju līmeni, uzzināt par iespējām pilnveidot savas zināšanas, aplūkot projektā izstrādātos risinājumus zināšanu uztveres monitoringā, iepazīt sejas izteiksmju atpazīšanas un lasīšanas atvieglošanas rīkus, kas palīdz pielāgot digitālo mācību materiālu.

18. oktobrī Liepājas Olimpiskajā centrā norisinājās tehnoloģiju iedvesmas konference "IT diena Liepājā", pulcējot vairāk nekā 500 jauniešus, kuri mācās 8.–12. klasē. Konferences laikā jauniešiem bija iespēja gūt ieskatu IT nozarē, kā arī uzzināt par dažādām IT profesijām un noskaidrot, kas nepieciešams, lai veiksmīgi izveidotu mūsdienīgu karjeru. Projekta EduAim pārstāvji papildināja pasākumu ar informāciju, kādas iespējas un risinājumus piedāvā portāls EduAim, kurā ikviens interesents var atrast sev piemērotus kursus digitālo prasmju celšanai.

Plašāka informācija par projektu EduAim mājas lapā: https://www.eduaim.eu/

Projekts “Augstskolu digitālās kapacitātes celšana ar tiešsaistes mācību resursu un analītikas viedu integrāciju” (EduAim), projekta Nr. 8.2.3.0/22/A/003, tiek īstenots no 2022.gada oktobra līdz 2023.gada decembrim, un tā  kopējās izmaksas ir 1 321 314,82 EUR, no kurām 28,4% ir valsts budžeta un 71,6% Eiropas Sociālā fonda līdzekļu finansējums. Projektu līdzfinansē REACT-EU finansējums pandēmijas krīzes seku mazināšanai.

Screen Shot 2024 01 29 at 22.38.51

Vidzemes Augstskola paraksta labas gribas memorandu par bioreģiona izveidi GNP

25. oktobrī Siguldā 13 partneri parakstīja vienošanos par kopīgām vērtībām un rīcībām, attīstot pirmo bioreģionu ne tikai Latvijā, bet arī visā Baltijā – Gaujas Nacionālā parka teritorijā. Arī Vidzemes Augstskola, rektorei Agnesei Dāvidsonei parakstot memorandu, apliecina savu vēlmi līdzdarboties.

Memorandu parakstīja: biedrības “Greenfest” valdes priekšsēdētājs Edgars Ricevs, Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs, Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja Līga Sausiņa, Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks Ričards Gailums, Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs Guntis Gladkins, Dabas aizsardzības pārvaldes Vidzemes reģionālās administrācijas direktors Romans Auziņš, Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Cimermanis, Agroresursu un ekonomikas institūta direktore Ineta Stabulniece, Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas bioloģiskās lauksaimniecības politikas eksperts Raivis Bahšteins, biedrības “Gaujas Nacionālā tūrisma biedrība” valdes priekšsēdētāja Solvita Muižniece, SIA “ZAAO” valdes priekšsēdētājs Gints Kukainis, kā arī Globālās bioloģisko reģionu alianses izpilddirektors Josteins Hertvigs no Norvēģijas. Memorandam pievienojās arī klātesošie foruma dalībnieki.

Labas gribas memorands ietver sešus principus un astoņus prioritāras rīcības virzienus, kuri ir vērsti uz to, lai veicinātu bioloģiskās pārtikas ražošanu un patēriņu reģionā, nodrošinātu dabas saglabāšanu un atjaunošanu, mazinātu atkritumu rašanos sadzīvē un saimniekošanā, veicinātu vietējā apritē balstītu ekonomiku, veicinātu pāreju uz atjaunojamajiem energoresursiem, atbalstītu saudzīgu dabas resursu un kultūrvēsturiskā mantojuma izmantošanu un attīstītu tūrismu, kas piedāvā autentisku pieredzi.

Jāpiebilst, ka Labas gribas memorandam ir aicināta pievienoties ikviena privātpersona un organizācija, kas piekrīt memoranda saturam un ir gatava līdzdarboties tā īstenošanai dzīvē. Memorands būs pieejams parakstīšanai ikvienam – gan juridiskām, gan privātpersonām. Labas gribas memorands lasāms šeit.

Screen Shot 2024 01 29 at 22.35.33

42 mācībspēki no 13 valstīm Vidzemes Augstskolā apgūst inovatīvas mācību metodes

Lai attīstītu akadēmiskā personāla prasmes strādāt ar inovatīvām mācību metodēm, šonedēļ, no 23. līdz 27. oktobrim, Vidzemes Augstskolā (ViA) viesojas 42 mācībspēki no 13 valstīm.

ViA pasniedzēji šajās dienās dalīsies ar teorētisku ieskatu inovatīvu pedagoģijas metožu izmantošanā un to praktiskā pielietojumā, piemēram, simulācijām, virtuālo realitāti, multimediju pratību u.c., kā arī piedāvās iespēju tās izmēģināt, lai dalībnieki spētu nodrošināt jauno kompetenču pārnesi savās izglītības iestādēs.

Jāpiebilst, ka ViA piedāvāto programmu apgūt ieradušies mācībspēki no tādām valstīm kā Ukraina, Moldova, Čīle, Indija, Beļģija, Portugāle, Lietuva, Igaunija, Somija, Slovākija, Nīderlande, Čehija, Bulgārija.

Ārvalstu viesu vizīte norisinās Erasmus+ jaukta tipa intensīvās programmas (no angļu val.: Blended Intensive Program) ietvaros ar tēmu “Inovatīvas Metodes Nākotnes Prasmēm".

Image
Image

Vidzemes Augstskola, Cēsu iela 4, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, Latvija

Reģ. Nr. LV90001342592

KONTAKTI | REKVIZĪTI