JAUNUMI

Vidzemes Augstskola un Valmieras novada pašvaldība organizēs konferenci pedagogiem “Iedvesma idejai un mācību stundai”

 21. oktobrī aicinām pedagogus pievienoties konferencei “Iedvesma idejai un mācību stundai”, lai svinētu izaugsmi, smeltos radošumu no kopā būšanas!

Daudzveidīgā konferences programma noderēs gan tiem, kuri vēlas gūt jaunu skatījumu uz

ikdienas norisēm skolā, gan arī apgūt praktiskus rīkus izmantošanai pedagoģiskajā darbā, gan iedvesmoties no pieredzes stāstiem. Konferencē atraisīsim drosmi izmēģināt jaunas pieejas un dosim iespējas ieraudzīt, kā no dažādām jomām nākusi pieredze var bagātināt mācību vidi un papildināt mūsu katra profesionālo meistarību.

            Plkst. 10.00 konferences pirmajā daļā, kas norisināsies Valmieras Kultūras centrā, ar konferences atklāšanas uzrunām klātesošos sveiks Jānis Baiks, Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs, Agnese Dāvidsone, Vidzemes Augstskolas rektore, Iveta Pāže, Valmieras novada Izglītības pārvaldes vadītāja. Savukārt no plkst. 10.15 līdz 11.00 ar savu iedvesmas un pieredzes stāstu dalīsies Jānis Rudzītis, Liepājas Rietumkrasta vidusskolas skolotājs, Latvijas gada balvas “Skolotājs 2024” ieguvējs. No plkst. 11.00 līdz 12.00 paneļdiskusijā par aizrautības resursiem Vidzemes Augstskolas rektores Agneses Dāvidsones vadībā viedokļos dalīsies Laila Snidzāne, personības izaugsmes, komandu un biznesa attīstības koučs, Evija van der Bekk, SIA “Wellbeing” valdes locekle, diplomēta un sertificēta supervizore, labbūtības līderības koučs, Joanna Kristīne Golubeva, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju augstskolas lektore, pieaugušo mācību treneris, integrālais koučs.

            No plkst. 12.00 līdz 13.15 pusdienu pārtraukums. Aicinām konferences dalībniekus doties uz kādu no Valmieras kafejnīcām vai restorāniem, ar tiem iespējams iepazīties ŠEIT.

            Konferences otrajā daļā divās meistarklašu sesijās no plkst. 13.15, kas norisināsies Valmieras 5. vidusskolā un Vidzemes Augstskolā (Tērbatas ielā 10 un Cēsu ielā 4) dalībniekus sagaida aizraujošas un interesantas darbnīcas jomas profesionāļu vadībā, ar konferences dalībniekiem satiksies: Agne Eglīte, SIA “Liepkalni”  projektu menedžere, vadības pārstāve pieredzes stāstā par paaudžu dialogu; lekciju “Kas saturu padara interesantu? Mākslas noslēpumainā formula” vadīs Kārlis Anitēns, Vidzemes Augstskolas vieslektors, LU P.Stradiņa Medicīnas koledžas vieslektors, SIA “Kārlis Anitēns” valdes loceklis; meistardarbnīca ar Joannu Kristīni Golubevu, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju augstskolas lektore, pieaugušo mācību treneris, integrālais koučs “Kā man runāt, lai mani sadzird jeb efektīva atgriezeniskā saite”; lekcija – pieredzes stāsts “Starp Excel un radošumu” ar Elīnu Leimani, SIA “Re MEDIA” un SIA “VIDZEMES TV” valdes priekšsēdētāja; meistardarbnīca “Vadīt ar sirdi vai prātu: līderība skolotāja ikdienā” ar Eviju van der Beek, SIA “Wellbeing” valdes locekli, diplomētu un sertificētu supervizori, labbūtības līderības kouču; meistardarbnīca “Komunikācijas rīki kontakta veidošanai un mijiedarbībai ar Lailu Snidzāni, “MetaCoach” mācību centra vadītāju un treneri; pieredzes stāsts “Vai par vadītāju piedzimst?” no Vilmāra Katkovska, Latvijas Valsts mežu Rietumvidzemes reģiona meža apsaimniekošanas plānošanas vadītāja; meistarklasi “Metaforiskās kārtis – idejas iedvesmai un mācību stundām” vadīs Daiga Ramata, Valmieras Gaujas krasta vidusskolas – attīstības centra metodiķe; Ramonas Urtānes, organizācijas “Iespējamā misija” vadītājas meistarklase “Supervaronis klasē”; saruna, pieredzes stāsts “Vai muļķīgākais cilvēks telpā ir muļķis? – Dr.Klauna pieredze darbā ar bērniem kopā ar Ditu Trapencieri, Sociālā atbalsta  centra “Pērle” vadītāju un Dakteri Klaunu.

Savukārt ar skolotāja ikdienā noderīgiem praktiskiem rīkiem, tēmām un metodēm varēs iepazīties politikas zinātnes doktores Ievas Bērziņas darbnīcā “Hibrīddraudi un izglītība: ko var un vajag iemācīt, lai stiprinātu sabiedrības noturību”; Latvijas Platformas attīstības sadarbībai direktores Ineses Vaivares un LPAS Administrācijas un biedru iesaistes vadītājas Gerdas Gailes meistarklasē “Pilsoniskās prasmes pārmaiņām vietējā un globālā kopienā”; un Vidzemes Augstskolas Inženierzinātņu fakultātes dekānes, docentes un pētnieces Aijas Cunskas praktiskajā darbnīcā radošiem skolotājiem “Kā top izglītības tehnoloģijas?”. Komandas daudzveidības spēku varēs izmēģināt Vidzemes Augstskolas docentes un pētnieces, biznesa treneres un uzņēmējas Agitas Šmitiņas darbnīcā “Komandas potenciāls: līdzīgā un atšķirīgā spēks”; par to, kā pielietot nākotņu forsaitu skolā varēs uzzināt meistarklasē “Izglītības stratēģija nenoteiktības apstākļos” pie Vidzemes Augstskolas maģistra studiju programmas “Virtuālā realitāte un viedās tehnoloģijas” direktora Edmunda Jansona; kā izmantot resursus vēstures pētījumos varēs uzzināt Vidzemes Augstkolas Padomes locekļa, asociētā viesprofesora un vadošā pētnieka Gata Krūmiņa meistarklasē “Dzimtu vēstures meklējumos: ko piedāvā datubāzes un citi interneta resursi” (dalībniekiem jāņem līdzi dators!). Skolu vadītājiem būs noderīgi apmeklēt Vidzemes Augstskolas studiju virziena “Arhitektūra un būvniecība” direktores, Jaunās būvniecības skolas vadītājas Gunitas Ķiesneres darbnīcu “Kā izcelties ar savas skolas zīmolu”. Pašiem praksē izmēģināt dalību procesos būs iespējams Vidzemes Augstskolas Informācijas un komunikāciju zinātnes studiju virziena direktores, lektores Māras Arājas darbnīcā “Medijpratības izlaušanās spēle: vai vari ticēt savām acīm un ausīm”, kā arī pie Vidzemes Augstskolas Mehatronikas studiju programmas direktora p.i. Edgara Skruoda darbnīcā “3D modelēšanas pamati 3D printēšanai un CNC iekārtām” (dalībniekiem jāņem līdzi dators!, norises vieta Vidzemes Augstskolas robotikas laboratorija Cēsu ielā 4, dalībnieku skaits ierobežots - 12 dalībnieki, nodarbības ilgums 2h). Visbeidzot, interesantu pieeju problēmu risināšanā varēs apgūt Vidzemes Augstskolas docentes un vadošās pētnieces Lindas Veliverronenas un lektores, zinātniskās asistentes Ilzes Grīnfeldes darbnīcā ““Problēmlauzis” un “uzvedne” jeb daži praktiski rīki kā analizēt problēmjautājumus”, bet motivāciju turpmākajiem darbiem gūt “Vērtību darbnīcā izglītības motivācijai”, kuru vadīs līdzdalības eksperte, neformālās izglītības programmu vadītāja Kristīne Kode no biedrības “Vērtību skola”.

            Lai piedalītos, nepieciešams aizpildīt elektronisku anketu un reģistrēties ŠEIT.

            Pēc konferences pedagogi saņems elektronisku apliecinājumu par dalību.

            Konferenci organizē Vidzemes Augstskola pirmo gadu sadarbībā ar Valmieras novada pašvaldību.

            Konferences laikā var tikt fotografēts un filmēts, iegūtos video un foto materiālus pasākuma organizatori var izmantot pasākuma publicitātes nodrošināšanai.

 

 

 

 

 

Vidzemes Augstskola kā pirmā augstākās izglītības iestāde Latvijā saņem prestižo "Izcilības balva pētniecības cilvēkresursu pārvaldībā"

Vidzemes Augstskolai piešķirta Eiropas Komisijas "Izcilības balva pētniecības cilvēkresursu pārvaldībā" (tulkojums angļu val. HR Excellence in Research). Tas apliecina augstskolas stingro apņemšanos veidot atbalstošu, caurredzamu un iedvesmojošu pētniecības vidi, kas atbilst Eiropas Pētnieku hartā un Uzvedības kodeksā pētnieku pieņemšanai darbā formulētajiem principiem. Vidzemes Augstskola ir pirmā augstākās izglītības iestāde Latvijā un trešā Baltijā, kas saņēmusi šādu novērtējumu.  

“Šīs balvas iegūšana apliecina, ka Vidzemes Augstskola spēj nodrošināt pētniecības vidi, kas atbilst augstākajiem Eiropas standartiem. Tas ir nozīmīgs solis mūsu attīstībā – gan stiprinot akadēmisko un pētniecisko izcilību Latvijā, gan veidojot konkurētspējīgu un pievilcīgu vidi starptautiskajai pētnieku kopienai,” ViA rektore Ph.D. Agnese Dāvidsone.

Izcilības balvas iegūšana sniedz ieguvumus gan augstskolai, gan tās pētnieku kopienai. Tā stiprina Vidzemes Augstskolas nozīmi kā inovāciju virzītājspēkam, pilnveido institucionālo ietvaru nepārtrauktām pārmaiņām un veicina redzamību gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī. Tāpat tā pavērs iespējas ciešākai sadarbībai ar Eiropas pētniecības tīkliem un līdzīgi domājošām institūcijām visā kontinentā.  Vidzemes Augstskolā izvirzīti četri  rīcības virzieni turpmākajiem trim gadiem - akadēmiskās karjeras attīstība, akadēmiskā līderība un mentorings, profesionālā pilnveide, akadēmiskā un pētniecības vide.  

“Par sasniegto rezultātu jāsaka liels paldies pētniekiem, kuri atvēlēja laiku, iesaistījās un palīdzēja noskaidrot, kas veido vidi, kurā iespējama akadēmiska izcilība, paveras izaugsmes iespējas un ir saprotama atbalsta sistēma. Varam teikt, ka pētnieku balss ir sadzirdēta, un tas ir liels ieguvums tālākai attīstībai,” stāsta ViA asociētā profesore, vadošā pētniece un projekta E³UDRES² Ent-r-e-novators cilvēkresursi un pētniecības un inovāciju ekosistēmas darba grupas vadītāja Dr.psych Vineta Silkāne.

"Esmu patiesi gandarīta būt daļa no komandas, kas strādāja pie dokumentācijas sagatavošanas un palīdzēja Vidzemes Augstskolai iegūt Izcilības balvu pētniecības cilvēkresursu pārvaldībā. Šis sasniegums apliecina, ka ViA attīstās kā starptautiski konkurētspējīga un darbiniekiem atbalstoša vide, kas veicina profesionālo pilnveidi un karjeras izaugsmi,” turpina ViA zinātniskā asistente un projekta E³UDRES² Ent-r-e-novators cilvēkresursi un pētniecības un inovāciju ekosistēmas darba grupas dalībniece Katrīne Kūkoja. 

Pēc "Izcilības balvas pētniecības cilvēkresursu pārvaldība" iegūšanas nākamie soļi ViA  ir stiprināt profesionālo pilnveidi, ieviešot apmācību programmas personālam, paplašinot piekļuvi mācību resursiem un veicinot starptautisko mobilitāti, kā arī uzlabot akadēmisko un pētniecības vidi, paredzot regulāru infrastruktūras izvērtēšanu, jauno darbinieku integrācijas un motivācijas programmas, tostarp caurredzamu darbinieku atlases procesu īstenošanu. 

"Izcilības balva pētniecības cilvēkresursu pārvaldībā" dokumentu sagatavošana notika projekta E³UDRES² Ent-r-e-novators cilvēkresursi un pētniecības un inovāciju ekosistēmas darba grupas ietvaros.  
Ent-r-e-novators: entrepreneurs-researchers-educators-innovators (uzņēmēji-pētnieki-mācībspēki-inovatori) projekta ambīcija ir ieviest domāšanas veidu, kas veicinātu spēcīgu sadarbību starp izglītību, pētniecību, inovācijām un uzņēmējdarbību. Izmantojot dažādas pieejas, EUDRES Ent-r-e-novators pievēršas reģionālām vajadzībām.

entrenovators

Atklāta koka būvniecībai veltīta izstāde

No 12. septembra līdz 3. oktobrim Valmieras integrētajā bibliotēkā skatāma izstāde “Latvijas koka būvniecības objektu foto instalācija”. Tās mērķis ir izcelt Latvijas arhitektu sasniegumus koka būvniecībā un veicināt sabiedrības izpratni par koksni kā ilgtspējīgu un mūsdienīgu būvmateriālu. 

Izstādē aplūkojami septiņi Latvijas koka būvniecības objekti, kas atspoguļo mūsdienīgu pieeju ilgtspējīgai arhitektūrai, veicinot Latvijas koka būvniecības atpazīstamību un iepazīstinot skatītājus ar vietēja mēroga sasniegumiem arhitektūrā un inženierijā. Ar katru objektu izstādē var iepazīties, skatot fotogrāfijas un informatīvos stendus, kā arī aplūkojot objektu koka 3D modeļus.

Izstādi veidojis Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts (MeKA), un tā tapusi ar Meža attīstības fonda atbalstu, palīdz popularizēt Latvijas koka būvniecību starptautiskā un vietējā vidē, veicina nozares attīstību, kā arī izglīto sabiedrību par koksnes plašajām izmantošanas iespējām būvniecībā.

Izstādē apskatāmie objekti:

  • Ogres Centrālā bibliotēka,
  • AS “Latvijas Finieris” kokaudzētava “Zābaki”,
  • LVM Rietumvidzemes klientu centrs,
  • Brīvdabas koncertzāle “Mītava” Jelgavā,
  • Ekziperī Starptautiskā vidusskola,
  • Salaspils bērnudārzs,
  • ”TZ Latvija” biroju un loģistikas centrs.

     

     

Vidzemes Augstskolas rektore: Zinātnieki dzirnakmeņos: aicinājums uz dialogu

Kopš Latvijas Zinātnes padome 4. septembrī publicēja 2025. gada Fundamentālo un lietišķo projektu programmas (FLPP) rezultātus [1], publiskajā telpā no dažādām pusēm biruši komentāri un viedokļi par šiem rezultātiem. Piesaucot kontekstu, ka valstī uzsākti taupības pasākumi, plaši un skaļi izskanējuši ļoti kritiski viedokļi. Šo savu komentāru nolēmu rakstīt, kad uzzināju, ka zinātniekus ne tikai kritizē publiskajā telpā, bet Saeimā ir ticis sagatavots vairāku deputātu pieprasījums ieviest “reālus taupības pasākumus” – nepiešķirt finansējumu četriem FLPP programmā apstiprinātiem projektiem. Pieprasījums ir noraidīts, bet šāds pavērsiens nav pieļaujams. Šādiem priekšlikumiem nevajadzētu pat parādīties. Vēršoties pret atsevišķiem dažiem projektiem, kuru temats kadam šķiet netīkams vai nepiemērots, tiek apšaubīta un iedragāta FLPP būtība.  

Situācijā, kad no publiskajā telpā aktīvajiem šķēpu lauzējiem visticamāk neviens mēs neesam ar dziļu un patiesu ekspertīzi konkrētajā zinātņu jomā, ir jāuzticas ārvalstu neatkarīgo ekspertu vērtējumam, ka VISI FLPP sīvajā konkursā (tikai 9% atbalstīto projektu pieteikumi) tiešām ir uzvarējuši kā zinātniski vislabākie projektu pieteikumi, kurus īstenojot, Latvijā tiks veicināta zinātniskā izcilība. Ko tas nozīmē “cilvēku valodā”? To, ka ar pieteiktajiem tematiem Latvijas zinātnieki varēs konkurēt ļoti blīvi piesātinātajā zinātniskās komunikācijas telpā: iegūt iespējas publicēties augsta līmeņa prestižos akadēmiskos žurnālos, piedalīties augsta līmeņa konferencēs, kā arī – ilgtermiņā nodrošināt, ka sabiedrībā aktuālas problēmas tiek virzītas risinājumu virzienā. Jo risinājumi ir nepieciešami. Varu minēt kādu piemēru. Paralēli vārdu kaujām mediju vidē par FLPP noteikti kāda daļa no mums arī seko līdzi ziņām par tiesvedību pret bijušo “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāju Evu Sietiņsoni, kura tika pieķerta, braucot reibumā[2]. Par laimi, nenotika negadījums, bet vai viņa tāda ir viena, kas izlemj, ka būs OK sēsties pie stūres reibumā? Pavisam noteikti nē! 2025.gadā uz Latvijas autoceļiem satiksmes negadījumos bojā gājuši jau 81 cilvēks. Eiropas Savienības vidējais rādītājs 2024.gadā bija 45[3]. Spriediet paši, vai autovadītāju izpēte, rodot atbildes, kā novērst riskantas braukšanas prakses, būtu vai nebūtu liels ieguldījums drošības stiprināšanā uz Latvijas autoceļiem[4].

Tāpēc es gan pievienojos Izglītības un zinātnes ministres Daces Melbārdes dažas dienas atpakaļ paustajam, ka zinātnei ir jābūt neatkarīgai, tai jābūt iespējām brīvi izvēlēties pētniecības virzienus[5]. Bet es arī atbalstu domu, ka ir nepieciešams jēdzīgs, saturīgs, pēc būtības no visām pusēm ieinteresēts dialogs starp pētniekiem, politiķiem, uzņēmējiem, iedzīvotājiem, jo ikvienam ir tiesības uzzināt un saprast, ar ko nodarbojas Latvijas zinātnieki, kā atšķiras fundamentālā un lietišķā zinātne, kā pētnieki iesaistās Latvijas tautsaimniecības veicināšanā, bet vienlaikus, kāpēc ir svarīgi pētīt neērtus vai sabiedrības kādai daļai netīkamus tematus, vēl plašāk domājot – kāpēc pētījumi var beigties bez rezultāta, kā datus iegūst dažādu nozaru pētnieki un no kādiem datiem var izdarīt ticamus secinājumus, un kurās situācijās ir jāsecina: te nepieciešams pētīt vēl. Neuzticēšanos zinātnei, zinātnieku kopienai, kas ir daļēji pamatā publiskajā telpā saceltajai “vētrai” mēs neizlabosim vienā dienā. Kā jebkurās attiecībās – no sirds un patiesi vienam otrā ieklausīties ir jāgrib visiem attiecībās iesaistītajiem. Un tas prasīs laiku. Vislabākais laiks sākt šo dialogu ir šodien.

 

[1] https://www.lzp.gov.lv/lv/jaunums/latvijas-zinatniskas-institucijas-uzsaks-56-jaunus-fundamentalos-un-lietiskos-petijumu-projektus

[2] https://jauns.lv/raksts/izklaide/672358-zinams-kads-sods-par-brauksanu-reibuma-piespriests-bijusajai-cesu-alus-vaditajai-evai-sietinsonei

[3] https://www.csdd.lv/celu-satiksmes-negadijumi/ikmenesa-dati

[4] Viens no sociālo mediju vidē kritiku saņēmušajiem projektiem ir šis: “Daudzdimensionāla autovadīšanas novērtēšana integrējot personības, domāšanas, fizioloģijas un telemātikas datus” ar Nr. lzp-2025/1-0380; pilnu FLPP 2025.gada apstiprināto projektu sarakstu skatīt šeit: https://www.lzp.gov.lv/lv/jaunums/latvijas-zinatniskas-institucijas-uzsaks-56-jaunus-fundamentalos-un-lietiskos-petijumu-projektus

[5] https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/melbarde-jarod-sapratigs-lidzsvars-starp-zinatnes-brivibu-un-sabiedribas-vajadzibam

Zaļā enerģija ienāk arī jūras transportā

Latvijā top pirmais piekrastes zvejas kuģis, kuru darbinātu elektrība un ūdeņradis. Līdz šim jūras transportā zaļā enerģija nav plaši izmantota, bet, ņemot vērā piesārņojumu un emisijas, ko pasaulē rada kuģu kustība, inovācijas ir nepieciešamas. Par to, kā kursētu šāds kuģis un vai nākotnē varam cerēt, ka arī pasažieru un kravas kuģi kļūs videi un klimatam draudzīgāki, saruna raidījumā Zināmais nezināmajā.

Stāsta Rīgas Tehniskās universitātes vadošo pētnieku Andrejs Zvaigzne un Vidzemes Augstskolas vadošais pētnieks Oskars Java.
Klausies raidījumu: Zaļā enerģija ienāk arī jūras transportā / LR1 / / Latvijas Radio

Projekta mērķis ir būtiski izmainīt mazapjoma zvejas nozari Ziemeļjūras un Baltijas jūras reģionos. Projekta ietvaros tiks uzprojektēts, uzbūvēts un demonstrēts pilnībā integrēts elektriskais ūdeņraža zvejas kuģa prototips, kas paredzēts, lai veicinātu ātru un ilgtspējīgu pāreju uz tīru un efektīvu enerģijas izmantošanu mazapjoma zvejas flotēs. Izmantojot šo inovatīvo risinājumu, kura pamatā ir ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģija, kuģa prototips demonstrēs uzlabotu energoefektivitāti un draudzīgumu videi, panākot nulles emisijas un minimālu skaņas piesārņojumu, tādējādi veicinot arī vides ilgtspējību jūras jomā. Sasniedzot šos rezultātus, H2-SEAS projekts atbilst arī Eiropas Zaļajam kursam, ES Biodaudzveidības stratēģijai 2030. gadam un ES misijas “Atjaunot mūsu okeānu un ūdeņus līdz 2030. gadam” mērķiem, veicinot ilgtspējīgu un oglekļa ziņā neitrālu zilo ekonomiku.

H2-SEAS iniciatīva ir inovāciju darbība, kuras mērķis ir HORIZON-MISS-2023-OCEAN-01-05 tēmas vispārīgie mērķi. Projektu finansē Eiropas Savienība.

h2seas kugis

Image
Image

Vidzemes Augstskola, Cēsu iela 4, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, Latvija

Reģ. Nr. LV90001342592

KONTAKTI | REKVIZĪTI