JAUNUMI

Jaunas iespējas izglītībai Latvijā: mikroapliecinājumi

Agnese Dāvidsone, Vidzemes Augstskolas rektore

Ierobežojumi darbaspēka pieejamībā liek uzņēmumiem domāt par veidiem, kā strādāt gudrāk, tajā skaitā ieguldot darbinieku prasmju un zināšanu attīstībā.  Ekonomikas ministrijas šogad izstrādātais informatīvais ziņojums par darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm akcentē iespējas pilnveidot esošo pieaugušo izglītības piedāvājumu. Viens no šādiem formātiem nākotnē Latvijā būs mikrokvalifikāciju (angliski – microcredentials) vai mikroapliecinājumu sistēmas ieviešana koledžās un augstskolās. Šā raksta mērķis ir izskaidrot mikro apliecinājumu būtību un iezīmēt to lomu Latvijas izglītības sistēmā.

Kas ir mikroapliecinājumi?

Mikroapliecinājumi  ir neliela apjoma izglītības programmas, moduļi vai kursi, kas paredzēti specifisku zināšanu un prasmju apguvei noteiktā jomā. Pasaulē šādu mikroapliecinājumu izglītības iespēju ir diezgan daudz. Galvenā mikroapliecinājumu pazīme ir tā, ka šādi kursi nodrošina konkrētu mācīšanās rezultātu sasniegšanu neilgā mācīšanās pieredzē. Šādu kursu vai moduļu apguvei nepieciešamais laika patēriņš var svārstīties no dažā dienām līdz vairākām nedēļām vai dažiem mēnešiem.  Mācīšanās formas var būt dažādas, piemēram, klātienes vai attālinātos studiju moduļu veidā. Bieži šādi kursi pieejami tiešsaistē, ļaujot interesentiem mācīties neatkarīgi no vietas un laika ierobežojumiem. Mikroapliecinājumi neaizstāj pilnvērtīgas studijas, kas noslēdzas ar bakalaura, maģistra vai citu diplomu, bet ir labs iesākums minēto diplomu iegūšanai: mikroapliecinājumus augstskolas atzīst kā daļu no iepriekš iegūtās izglītības un pieredzes.

Priekšrocības un risinājumi

Mikroapliecinājumu sistēma nodrošina virkni priekšrocību. Pirmkārt, šīs programmas tiek veidotas ļoti elastīgas – cilvēki var tās apgūt, apvienojot ar darba pienākumu veikšanu un rūpēm par ģimeni. Otrkārt, to saturs ir ļoti fokusēts, ļaujot koncentrēties uz konkrētu prasmju vai zināšanu ieguvi, kas palīdzēs ātrāk atrast darbu vai paaugstināt kvalifikāciju un karjeras iespējas esošajā darba vietā. Turklāt mikroapliecinājumu programmas, kā liecina dažādu valstu pieredze, nereti ir pieejamāka izglītības forma nekā studēšana tradicionālā veidā - gan laika, gan finansiālā ziņā.

Mikroapliecinājumu iespējas Latvijā

Latvijā aizvien pieaug darba devēju pieprasījums pēc tāda augstākās izglītības piedāvājuma, kas spēj nodrošināt specifisku zināšanu un prasmju ieguvi īsā laikā. Tradicionālās studiju programmas, lai gan joprojām ir ļoti nozīmīgas, bieži vien nevar ātri pielāgoties mainīgajām prasībām. Mikroapliecinājumi būtu risinājums, kas palīdz aizpildīt šo trūkumu. To ieviešana arī veicinātu nepārtrauktas mācīšanās kultūru, kurā cilvēki nepārtraukti uzlabo savas prasmes atbilstoši darba tirgus prasībām.

Vidzemes Augstskola kā Eiropas Universitātes alianses E3UDRES2 (eudres.eu) partneraugstskola strādā pie vienota ietvara mikrokvalifikāciju piedāvājuma veidošanai minētajā aliansē. Šo pieredzi izmantosim, lai, atbilstoši Ministru kabinetā šajā gadā apstiprinātajam Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotajam informatīvajam ziņojumam, koordinētu mikroapliecinājumu izmēģinājuma projektu Latvijā.  Līdz ar to daudzviet Eiropā jau sekmīgi adaptētā izglītības forma tiks ieviesta arī Latvijā. Izmēģinājuma projekts tiks īstenots, iesaistoties lietišķo zinātņu augstskolām, valsts lietišķo zinātņu universitātēm, mākslu un kultūras universitātēm, valsts un valsts augstskolu dibinātām koledžām, kā arī citiem partneriem. Pirmajā izmēģinājuma projekta posmā tiks veikta pieredzes un tiesiskā regulējuma izpēte, otrajā – jau izmēģināti konkrēti kursi, balstīti darba vides vai nozares pieprasījumā, kuru rezultātā apmācāmie iegūs mikroapliecinājumus. Ļoti svarīga būs darba devēju iesaiste gan kursu satura izstrādē, gan sasniegto mācīšanās rezultātu novērtēšanā.

Izmēģinājuma projektam noteiktais termiņš ir līdz 2027.gadam. Šajā laikā jārisina arī virkne saistīti jautājumi. Viens no tiem ir kvalitātes un atpazīstamības jautājums. Latvijā ir plaša pieredze mūžizglītības un tālākizglītības piedāvājuma veidošanā un attīstībā, esošajā piedāvājuma klāstā mikroapliecinājumiem būs jāizveido savs zīmols, kas balstīts kvalitātē un piedāvājuma pieejamībā. Nozīmīgs aspekts tāpēc būs iegūto apliecinājumu atzīšana darba devēju vidū. Latvijā vēl tikai veidojas izpratne par šādas izglītības nozīmi, vēl nevaram teikt, ka šādas kvalifikācijas ir vienlīdz vērtīgas un uzticamas gan darba devēju, gan izglītojamo vidū. Vēl būtu svarīgi panākt, ka vienā izglītības iestādē iegūtos mikroapliecinājumus atzīst citas izglītības iestādes, piemēram, situācijās, kad apliecinājuma ieguvējs vēlēsies uzsākt studijas kādā formālās izglītības programmā. Protams, šie var būt arī ilgākā termiņā panākami mērķi. Bet ieguvumi ir skaidri – mikroapliecinājumu var nodrošināt cilvēkiem jaunas iespējas darba tirgū, veicināt nepārtrauktu profesionālo izaugsmi un mazināt darba roku trūkumu nozarēs.

Kopsavelkot, Latvijas izglītības sistēmai mikroapliecinājumi ir lieliska iespēja pilnveidoties, integrējot šādu izglītības piedāvājumu kā daļu no kopējās izglītības stratēģijas. Lai to izdarītu, ir nepieciešams ciešs dialogs starp izglītības iestādēm, darba devējiem un publisko pārvaldi. Veicinot šo dialogu un atbalstot mikroapliecinājumu attīstību, Latvija var nodrošināt modernu, elastīgu, darba tirgus prasībām atbilstošu izglītību.

Aicina pieteikties Vidzemes Augstskolas rektores Agneses Dāvidsones stipendijai

Lai atbalstītu Vidzemes Augstskolas (ViA) studentus, kuri ir pilsoniski aktīvi, līdz 15. oktobrim izsludināta pieteikšanās ViA rektores Agneses Dāvidsones stipendijai.

Stipendija tiks piešķirta vienam ViA studentam, un tās apmērs būs 150 EUR mēnesī. Pretendēt stipendijai var ViA bakalaura vai maģistrantūras pilna laika students, kurš ir pilsoniski aktīvs, var apliecināt šī brīža un iepriekšēju aktīvu pilsonisku līdzdalību un mērķtiecīgu darbību ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanas sekmēšanā un iepriekšējā studiju periodā ir uzrādījis augstus sasniegumus studijās, vidējā svērtā atzīme visos studiju gados nav mazāka kā “7” un nesaņem citu ziedotāju stipendiju studijām. 

Lai pretendētu stipendijai, studentam jāiesniedz ViA fondam motivācijas vēstule, atspoguļojot savus kā līdera sasniegumus, paskaidrojot, kā ir veicinājis pārmaiņas sabiedrībā ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā un kādi ir nākotnes  nodomi šajā jomā, sekmju izrakstu ar vidējo svērto atzīmi par visiem studiju gadiem, citus dokumentus pēc studenta ieskatiem (piemēram, saņemtās pateicības, diplomus, kuri saistāmi ar ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanas veicināšanu, sociālo mediju publikāciju kopijas u.tml.). 

Pirmo reizi stipendiju ir tiesības saņemt piecus mēnešus laika periodā no 2024. gada februāra līdz jūnijam (ieskaitot), bet turpmāk tā tiek izsludināta katru gadu septembrī un piešķirta periodam līdz desmit mēnešiem.   

Stipendijas nolikums pieejams ŠEIT.

Lasāma jaunākā ViA UNESCO katedras "Biosfēra un cilvēks" ziņu lapa

Sagatavota un interesentiem lasāma jaunākā Vidzemes Augstskolas UNESCO katedras "Biosfēra un cilvēks" ziņu lapa. Tajā šoreiz lasāms atskats uz aizvadīto 10. starptautisko tūrisma studiju konferenci “Tūrisma zināšanu un prakses plaisu pārvarēšana: Ilgtspējīga, gudra un droša tūrisma un viesmīlības nākotne”, par Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta Jauno reindžeru aktivitātēm, Dabas aizsardzības pārvaldes aktualitātēm, pasākumiem un notikumiem u.c. ziņām.

Jāpiebilst, ka ziņu lapu veido Vidzemes Augstskolas Sociālo, ekonomisko un humanitāro pētījumu institūta UNESCO katedra"Biosfēra un cilvēks" sadarbībā ar Dabas aizsardzības pārvaldi un UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju.

Ziņu lapa PDF. lasāma ŠEIT.

Zinātnes vēlēšanās uzvar klimatneitralitāte

Eiropas Zinātnieku naktī, 27. septembrī, Valmierā norisinājās “Zinātnes vēlēšanas”, sacenšoties četriem Eiropā un Vidzemes Augstskolā aktuāliem pētījumu tematiem: pilsētu klimatneitralitāte, ilgtspējīga būvniecība sabiedrībai, digitālā vide kultūras mantojuma izpratnei un pieredzējumam, kā arī fizioterapija virtuālajā realitātē osteoartrīta ārstēšanai.

“Zinātnes vēlēšanu” idejas autors ir Oskars Java, Vidzemes Augstskolas (ViA) Sociotehnisku sistēmu inženierijas institūta direktors un pētnieks. ViA sadarbībā ar Eiropas Universitāšu alianses E3UDRES2 partneriem projektā E3UDRES2 2.0 izveidoti pētniecības izcilības centri vairākās Latvijā un Eiropā aktuālās jomās: biznesa modelēšana apritīgai un klimata neireālai ekonomikai, materiāli un tehnoloģijas ilgtspējīgai attīstībai, digitālā veselība un sociālās inovācijas, tehnoloģijas un pieredzējuma dizains mākslā un kultūrā, sistēmu modelēšana un simulācija. “Zinātnes vēlēšanu” mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par aktuālajiem zinātnes jautājumiem, kas tiek risināti E3UDRES2 pētniecības izcilības centros, un gūt ieskatu sabiedrības viedokļos par pētījumu nozīmi.  

Plakātus “Zinātnes vēlēšanām” izstrādāja ViA bakalaura programmas “Mediju studijas un žurnālistika” 3. un 4. kursa studenti, konsultējoties ar dizaineri Karīnu Vītiņu un ViA Multimediju laboratorijas vadītāju Ivetu Auniņu, kura atzina: “Studentiem šis bija sarežģīts uzdevums – izprast pētījumu tematus un atspoguļot tos sabiedrībai viegli uztveramā veidā. Ir gandarījums par studentu paveikto – par viņu radošo pieeju, veidojot plakātus!”

Katram Zinātnieku nakts apmeklētājam bija iespēja balsot par vienu tematu, ko būtu vissvarīgāk izpētīt. Visvairāk balsu saņēma pilsētu klimatneitralitāte (32%), apsteidzot fizioterapiju virtuālajā realitātē osteoartrīta ārstēšanai (27%). Ilgtspējīga būvniecība sabiedrībai saņēma 23% balsu, bet digitālā vide kultūras mantojuma izpratnei un pieredzējumam - 18% balsu.

“Zinātnes vēlēšanas” Eiropas Zinātnieku naktī Vidzemes Augstskolā tika rīkotas projektā E3UDRES2 2.0 ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu.

 

25. oktobrī notiks ikgadējā pedagogu konference “Vidzemes Augstskola – sadarbības partneris izglītībā”

2024. gada 25. oktobrī Vidzemes Augstskola jau 15. gadu pēc kārtas organizēs konferenci pedagogiem “Vidzemes Augstskola – sadarbības partneris izglītībā”. Šī gada vienojošā tēma izvēlēta “SKOLAS SPĒKU MEKLĒJOT: iedvesmas stāsti rītdienas uzvarām”.

Laikā, kad izglītības iestāžu pedagogi joprojām piedzīvo pārmaiņas, ir svarīgi ne tikai dalīties pieredzē, iegūt jaunas kompetences, bet arī saņemt apstiprinājumu,  iedrošinājumu, pārliecību. Tāpēc šī gada pedagogu konference veidota tā, lai ikviens atrastu noderīgu saturu, bet pats galvenais – vienotības un solidaritātes sajūtu.

Tāpēc aicinām pedagogus šajā dienā būt kopā – gūt spēku un iedvesmoties!

Konferences programmu var lasīt šeit: https://va.lv/pedagogu-konference

Lai piedalītos, aicinām pieteikties, aizpildot šo anketu: https://ej.uz/ViA15pedagogukonference    

Pasākums notiks Valmierā, Cēsu ielā  4.

Īsumā par programmu:

No plkst. 10.00 dalībniekus radošai dienai iedvesmos Vidzemes Augstskolas rektore Agnese Dāvidsone, Vidzemes Augstskolas padomes locekle, lektore Inese Ebele, A/S “Smiltenes piens” valdes priekšsēdētāja Ilze Bogdanova.No plkst. 11.45 “Atrast spēku skolā un ārpus tās” norisināsies diskusiju aplis jautājumiem – kur rast skolas spēku, kā to uzturēt, ko skolai var dot uzņēmēji un ko skola var dot uzņēmējiem, rītdienas risinājumi šodienas skolā. Diskutēs Vidzemes Augstskolas Inženierzinātņu fakultātes dekāne, docente, pētniece Aija Cunska, Vidzemes Augstskolas attīstības prorektore Iveta Putniņa, Valmieras Attīstības aģentūras digitalizācijas projektu vadītājs Juris Čeičs, A/S “Smiltenes piens” valdes priekšsēdētāja Ilze Bogdanova.

No plkst. 13.30 pedagogiem būs iespēja darboties paralēlajos semināros un darba sesijās.

Konferences programma 2

Image
Image

Vidzemes Augstskola, Cēsu iela 4, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, Latvija

Reģ. Nr. LV90001342592

KONTAKTI | REKVIZĪTI