JAUNUMI

Mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojekta dalībnieki tiekās kopīgajā seminārā

17. jūnijā Rīgas Stradiņa Universitātē norisinājās mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojekta tikšanās, ko organizēja Vidzemes Augstskola (ViA). Pasākumā piedalījās valsts augstskolu, universitāšu un koledžu pārstāvji, kuri turpmāk īstenos profesionālās pilnveides izglītības programmas šī projekta ietvaros.

Tikšanos atklāja Vidzemes Augstskolas rektore un vadošā pētniece Ph.D. Agnese Dāvidsone, kā arī Rīgas Stradiņa universitātes prorektors akadēmiskajā darbā Dins Šmits. Dienas gaitā dalībnieki tika iepazīstināti ar mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojekta būtību, izsludinātā atlases konkursa kritērijiem, rezultātu kopsavilkumu un pretendentu pieredzes stāstiem. Tika prezentēts Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) skatījums uz darba devēju vajadzībām, ierosinājumiem un konkrētiem piemēriem, ko klātesošajiem sniedza LDDK Izglītības un nodarbinātības jomas vadītāja un Nacionālās izglītības attīstības plāna (NEP) nacionālā koordinatore Liene Voroņenko.

Tikšanās laikā tika diskutēts par augstākās izglītības iestāžu motivāciju un iesaisti mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojektā pašreizējā normatīvā ietvarā, kurā viedokļus pauda arī zinātņu universitāšu, Veselības ministrijas un Augstākās izglītības kvalitātes aģentūras pārstāvji.

ViA Inženierzinātņu fakultātes dekāne, docente un pētniece Aija Cunska stāsta: “Tikšanās apliecināja augstskolu, politikas veidotāju un darba devēju ieinteresētību veidot savstarpēji saskaņotu un praksē balstītu izglītības pakalpojunu, kas atbild uz mūsdienu darba tirgus vajadzībām.”

2024. gada novembrī Vidzemes Augstskola noslēdza sadarbības līgumu ar Izglītības un zinātnes ministriju par mikrokvalifikāciju izmēģinājumprojekta koordinēšanu un rezultātu izvērtēšanu laika posmā no 2024. līdz 2027. gadam. Projektā iesaistītas valsts lietišķo zinātņu augstskolas, valsts lietišķo zinātņu universitātes, mākslu un kultūras universitātes, kā arī valsts un valsts augstskolu dibinātās koledžas.

Pasākuma galerijaMikrokvalifkāciju izmēģinājuprojekta dalībnieku seminārs

Uzsāk pētījumu par jauniešu atbalsta iespējām sociālajai un ekonomiskajai iekļaušanai

Valmieras novada pašvaldība sadarbībā ar Vidzemes Augstskolu (ViA) uzsāk īstenot pētījumu projekta “Atbalsta sistēmas un mehānismu izvērtēšana jauniešu ar ierobežotām iespējām sociālajai un ekonomiskajai iekļaušanai Valmieras novadā” ietvaros ar Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmas 2025.–2027. gadam valsts budžeta finansējuma atbalstu.

Projekta mērķis ir padziļināti analizēt Valmieras novada jauniešu ar ierobežotām iespējām pieejamos valsts un pašvaldības nodrošinātos pasākumus un atbalsta mehānismus. Tāpat tiks identificēti galvenie šķēršļi, kas ierobežo jauniešu piekļuvi izglītībai, veselībai un veselības aprūpei, nodarbinātībai, sociālajiem pakalpojumiem un sabiedrības līdzdalības aktivitātēm.

Jau no jūlija aicinām visus Valmieras novada jauniešus vecumā no 18-25 gadiem piedalīties elektroniskajā aptaujā, kas tiks publicēta pašvaldība pašvaldības tīmekļvietnē valmierasnovads.lv. Aptauja drukātā formātā būs pieejama ar valsts, pašvaldību un sabiedrisko organizāciju starpniecību. Savukārt septembrī, ar vecāku (piederīgo) atļauju, aptaujā varēs piedalīties arī jaunieši vecumā no 13-18 gadiem – ar izglītības iestāžu un citu sabiedrisko organizāciju starpniecību.

Aicinām jauniešus piedalīties pētījumā, lai gala ziņojumā varētu precīzāk atspoguļot esošo situāciju, izvērtēt vajadzības un izstrādāt priekšlikumus atbalsta stiprināšanai un jauniešu līdzdalības veicināšanai Valmieras novadā. Pētījuma mērķis ir izveidot iekļaujošu atbalsta sistēmu, kas atbilst jauniešu ar jauniešiem ar ierobežotām iespējām vajadzībām.

Projekts tiks īstenots no 2025. gada 5. maija līdz 2025. gada 31. oktobrim. Projekta kopējais budžets ir 10 000 EUR, ko 100% apmērā sedz Jaunatnes politikas valsts programma 2025.–2027. gadam.

Par aptauju saziņai: Anna Broka, Dr. PhD, ViA pētniece, e-pasts Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt., tālr. 27222201. 

 

Jauna starpdisciplināra pieeja pētniecībai – Vidzemes Augstskolā apvieno divus zinātniskos institūtus

Lai pilnveidotu un attīstītu sasniegumus zinātnē un pētniecībā, Vidzemes Augstskolā (ViA) veiktas vairākas izmaiņas. Apvienoti divi zinātniskie institūti, kas darbojās līdz šim, izveidojot Vidzemes Augstskolas Zinātnisko institūtu (ViAZI). Ievēlēta jauna Zinātniskā padome. Divu ViA zinātnisko institūtu Sociālo, ekonomisko un humanitāro pētījumu institūta (HESPI) un Sociotehnisku sistēmu inženierijas institūta (SSII) apvienošana notika aprīlī.

“Esam nolēmuši apvienot divus institūtus efektīvākai ViA zinātnisko mērķu sasniegšanai un zinātniskā potenciāla izmantošanai, plašākai starpdisciplinaritātei, virzībai uz zinātnisko izcilību,” atklāj ViA rektore Ph.D. Agnese Dāvidsone.

22. aprīlī augstskolas zinātnieku pilnsapulcē ievēlēta ViA Zinātniskā institūta (ViAZI) Zinātniskā padome: Dr.sc.ing. Arnis Cīrulis, Ph.D. Oskars Java, Dr.hist. Gatis Krūmiņš, Dr.sc.ing. Linda Lancere, Dr.sc.ing. Kaspars Osis, Dr.psych. Vineta Silkāne, Ph.Linda Veliverronena, Ph.D. Ieva Zaumane. Zinātniskās padomes kompetencē ir nodrošināt institūta stratēģisko virzību, noteikt prioritāros pētniecības virzienus, apstiprināt direktoru un pārraudzīt tā darbu u.c. Par ViA Zinātniskā institūta padomes priekšsēdētāju ievēlēta Dr.psych. Vineta Silkāne.

”Zinātniskā padome ir kā institūta intelektuālais kompass — tā ne vien nosaka pētniecības prioritātes, bet arī veido vidi, kurā ikviens pētnieks var attīstīt savu akadēmisko ceļu ar cieņu un ilgtermiņa skatījumu. Mēs ticam, ka izcilība zinātnē rodas, rūpējoties par cilvēkiem — atbalstot viņu zinātnisko neatkarību, sadarbību un iekšējo dzinuli izzināt,” stāsta vadošā pētniece, asociētā profesore Vineta Silkāne.

16. jūnijā ievēlēts ViA jaunizveidotā Zinātniskā institūta direktors – profesors, vadošais pētnieks Dr.geogr. Andris Klepers, kurš pienākumus sāks pildīt augusta beigās.

A. Klepers ieguvis doktora grādu Latvijas Universitātē, pētot tūrisma galamērķu tirgvedību un klasteru stratēģijas. Papildu zināšanas viņš guvis tūrismā un reģionālajā attīstībā, studējot Vācijā un vairākās ziemeļvalstīs. Pētnieciskās prasmes A.Klepers pilnveidojis, īstenojot pēcdoktorantūras pētījumu un ceļot zinātnisko kvalifikāciju Zviedrijā, Austrālijā un Islandē. Viņš regulāri publicē zinātniskus rakstus, piedalās ar pētījumiem starptautiskās zinātniskās konferencēs, kā arī līdzdarbojas to organizēšanā.

A. Klepers strādā ViA Sociālo, ekonomisko un humanitāro pētījumu institūtā (HESPI) kopš 2015. gada – sākot kā pētnieks un kopš 2021. gada turpinot kā vadošais pētnieks. Viņš aktīvi līdzdarbojas HESPI zinātniskajā padomē un vada telpiskās pētniecības laboratoriju.

“Liekot lietā daudzveidīgo līdzšinējo pieredzi un atvērtību dialogam, es redzu iespēju vēl mērķtiecīgāk īstenot ViA attīstības stratēģiju un stiprināt mūsu organizācijas zīmola vērtības. Ar pilnu atbildību apņemos veicināt starptautisku, starpdisciplināru, uz izcilību vērstu, ilgtspējīgu un koleģiāli cieņpilnu pētniecisko vidi,” pēc ievēlēšanas saka A.Klepers.

ViAZI izveidošanas mērķis ir zinātniskā darbība, Doktorantūras skolas darbības nodrošināšana, līdzdalība studiju programmu īstenošanā un publisko pakalpojumu sniegšana inženierzinātņu un tehnoloģiju, sociālo humanitāro un dabas zinātņu nozarēs, apakšnozarēs un starpnozarēs, kā arī starpdisciplināru un starpnozaru pētījumu īstenošana.

"Biznesa laboratorijas 2025" dalībnieki dalās savā pieredzē

"Biznesa laboratorija 2025" norisinājās no februāra līdz maijam, šajā periodā dalībniekiem bija iespēja attīstīt uzņēmējdarbības prasmes un jaunas biznesa idejas. Savā pieredzē dalās programmas dalībnieki - 1. vietas ieguvēja Ketija Grēta Sabule ar biznesa ideju par saldētas maizes eksportu-  “rāms” (Cēsu novads), 2. vietas ieguvēji komanda, kura plāno atvērt kokapstrādes kopdarbnīcu “Viss kokā” – Edgars Kristiāns Prokofjevs un Mārtiņš Plaudis (Cēsu novads) un 3. vietas ieguvēja Liene Reimane ar rotu ideju “KišMiš” (Smiltenes novads).

KETIJA GRĒTA SABULE

Kāpēc pieteicāties?

Pieteicos, jo zinu, ka no jebkura projekta varu kaut ko mācīties, uzkrāt pieredzi, tomēr šim pieteicos, jo esmu uzņēmējdarbības pašā sākumposmā, tas nozīmē, ka man nepieciešams viss iespējamais atbalsts, skats no malas, kā arī citu pieredze, lai es pati spētu gan priekš sevis, gan sava uzņēmuma izvēlēties piemērotāko ceļu. man patika arī doma par to, ka tur būs citi jaunie vai topošie uzņēmēji, ka varbūt izdosies atrast partneri vai sabiedroto, ar kuru kopā turpināt jau iesākto.

 Ko ieguvāt?

Es ieguvu pārliecību, ka nekam dzīvē nav jāpaliek tādam, kāds tas ir, un, runājot par savu uzņēmumu— ka tam ir iespējas plesties plašāk, ka tas var mainīties, iet jaunu ceļu un varbūt pat vairākus ceļus. Es ieguvu arī pārliecību, ka uzņēmējdarbība un lēmumu pieņemšana nav dzīvības un nāves jautājums, ir vienkārši lēmumu pieņemšana un tad virzīšanās tālāk, pielāgojoties, mainoties, baidoties un uzdrīkstoties.

Trīs vārdos raksturojiet Biznesa laboratoriju!
Iespēja. Progress. Jaunrade.

Kuras nodarbības sniegtās zināšanas noderēja vislabāk? Kāpēc?

Man visvairāk noderēja nodarbība Smiltenē par finansēm, jo bija iespēja kopā ar grupas biedriem analizēt tieši manas biznesa idejas finanšu aprēķinus. Šis grupu darbs man parādīja, ka tas, kas man šķiet sarežģīts, ar daudz detaļām, patiesībā ir izmērāms, ja to pareizi sadala un ja par to domā no pareizā skatu punkta. Man patika arī tas, ka kolēģi iesaistījās ar iedziļināšanos, ar jautājumiem un arī komentāriem, kas tikai paplašina manu pieredzi un skatu uz šo biznesa ideju.

Ketijas biznesa attīstības ceļam var sekot te: @rams_ceptuve

 

LIENE REIMANE

Kāpēc pieteicāties?

Pieteicos "Biznesa laboratorija 2025", jo man nebija nekādu zināšanu par uzņēmējdarbību vai biznesa attīstīšanu. Nav bijusi pieredze veidot pašai savu biznesu.

Ko ieguvāt?

Ieguvu dažādus labus padomus, noderīgu informāciju, pieredzējušu mentoru skatījumu uz manu ideju.

Trīs vārdos raksturojiet Biznesa laboratoriju!

Jaunas zināšanas, noderīgi padomi, veselīga kritika.

Kuras nodarbības sniegtās zināšanas noderēja vislabāk? Kāpēc?

Ļoti patika nodarbība ar mentoriem- iespēja pastāstīt par savu ideju, dzirdēt viņu viedokli, ieteikumus.

Lienes biznesa attīstības ceļam varat sekot te: @lienes_kismis

 

EDGARS KRISTIĀNS PROKOFJEVS UN MĀRTIŅŠ PLAUDIS

Kāpēc pieteicāties?

Pieteikties šajā pasākumā man ieteica paziņa, kas šo notikumu bija ieraudzījusi Facebook ierakstā un nosūtīja to man. Man  bija iepriekšējā pieredze uzņēmējdarbībā "Skolēnu mācību uzņēmuma" ietvaros. Mums abiem ir vēlme izveidot kaut ko savu un būt visa noteicējiem. Primāri bija vēlme sasniegt nospraustos mērķus - uzsākt uzņēmējdarbību un attīstīt to.

Ko ieguvāt?

Ieguvām pārliecību par savu ideju, kas radās B-Lab otrajā nodarbībā - izveidot kokapstrādes darbnīcu (Viss Kokā) kā komūnu, kurā tiks rīkotas meistarklases. Ieguvām jaunus kontaktus un sadarbības partnerus, vēl vairāk attīstījām savas komunikācijas un prezentēšanas prasmes, jēgpilni pavadījām trešdienu vakarus.

Trīs vārdos raksturojiet Biznesa laboratoriju!

Iedvesmojoši, izglītojoši, vērtīgi.

Kuras nodarbības sniegtās zināšanas noderēja vislabāk? Kāpēc?

Mūsu idejai visvairāk noderēja tieši otrā nodarbībā, kas notika klātienē Vidzemes Augstskolā, jo tieši šajā nodarbībā radās un precīzi noformulējās mūsu ideja par kokapstrādes darbnīcu.

Edgara un Mārtiņa biznesa attīstības ceļam varat sekot te: @viss.koka

Biznesa laboratoriju 2025 īstenoja Vidzemes Augstskola sadarbībā ar Limbažu, Smiltenes un Cēsu novada pašvaldībām, starptautiskā projekta “Accelerate Future HEI” ietvaros.
B lab logo

 

Cēsīs pulcējas jaunatnes jomas profesionāļi no Bulgārijas, Čehijas un Polijas, lai kopīgi veidotu demokrātisku un medijpratīgu nākotni

No 2025. gada 9. līdz 12. jūnijam Cēsīs notika starptautisks partneru tikšanās pasākums projekta “UP2YOUTH – demokrātiskā nākotne atbildīgās jauniešu rokās” ietvaros, pulcējot jaunatnes jomas speciālistus un medijpratības izglītotājus no Bulgārijas, Čehijas, Polijas un Latvijas. Tikšanās mērķis bija stiprināt izpratni par jauniešu lomu mūsdienu digitālajā sabiedrībā un veicināt spēju kritiski vērtēt mediju saturu, tādējādi atbalstot demokrātijas ilgtspēju Eiropā.

Pasākuma norises vieta – Ruckas muiža Cēsīs – kļuva par telpu kopradei, kur četras dienas partneri intensīvā darba vidē diskutēja par medijpratības apmācību metodēm, analizēja aktuālās tendences un izstrādāja rīkus, kas palīdzēs jauniešiem kļūt par zinošiem, atbildīgiem un aktīviem pilsoņiem. Darbnīcas vadīja Vidzemes Augstskolas rektore Agnese Dāvidsone, PhD, un Informācijas un komunikāciju zinātnes studiju virziena direktore Māra Arāja.

Medijpratība kā demokrātijas balsts

Projekts “UP2YOUTH” balstās uz pārliecību, ka kritiska domāšana un medijpratība ir būtiskas prasmes 21. gadsimta jauniešiem. Pasākuma dalībnieki piedalās virknē mācību aktivitāšu, kuras vērstas uz to, lai izprastu, kā mediji ietekmē sabiedrības uztveri, kā tiek veidoti mediju vēstījumi dažādām auditorijām un kā atpazīt manipulācijas un dezinformāciju.

Viens no ievērojamākajiem pasākuma elementiem bija praktiskā darbnīca “Saprotot auditorijas: no personāžiem līdz mediju saturam”, kurā dalībnieki analizēja mērķauditoriju uzvedību un to, kā mediji pielāgo saturu dažādiem sabiedrības segmentiem. Šī pieredze palīdz attīstīt empātiju, mediju izpratni un spēju identificēt aiz katra vēstījuma esošos nolūkus.

Kā trenerim man ir svarīgi apzināties – katrs mācību dalībnieks ir atšķirīgs, un nereti mēs sākumā nezinām viņu pieredzi vai vajadzības. Tāpēc mācību procesā izmantoju dažādas metodes – diskusiju, refleksiju un eksperimentēšanu –, lai veidotu iesaistošu vidi un panāktu jēgpilnu ietekmi,” norāda projekta partneri no Polijas.

Tāpat programmā iekļauta interaktīva izlaušanās spēle, kuras laikā komandas sacentās, risinot uzdevumus par faktu pārbaudi, dezinformācijas atklāšanu, vizuālās manipulācijas atpazīšanu un ziņu avotu analīzi. Spēle kalpo kā radošs un efektīvs veids, kā attīstīt medijpratību caur sadarbību un spēļošanu.

Starptautiska sadarbība un ilgtspējīgs rezultāts

Projekts neaprobežojas tikai ar apmācībām – viens no tā ilgtermiņa mērķiem ir izstrādāt izglītojošu videospēli, kurā iekļautas labās prakses un metodes, kas gūtas kopīgajā darbā. Šīs spēles saturs balstīsies uz šajā tikšanās reizē identificētajiem izaicinājumiem un iespējām, lai vēlāk to izmantotu darbā ar jauniešiem visās partnervalstīs.

Šī tikšanās ir apliecinājums tam, cik svarīgi ir veidot kopīgu Eiropas redzējumu par to, kā stiprināt jauniešu medijpratību un atbildīgu līdzdalību sabiedrībā. Tikai kopīgiem spēkiem varam veidot drošu, informētu un demokrātisku nākotni,” norāda projekta vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā Inguna Kucina.

Noslēguma dienā dalībnieki apkopoja pieredzēto un izstrādāja ieteikumus spēles struktūrai, vienlaikus diskutējot par to, kā vēl labāk iesaistīt jauniešus kā aktīvus līdzdalībniekus demokrātiskos procesos – sākot ar mediju izpratni un beidzot ar pilsonisko līdzdalību.

Par projektu UP2YOUTH

Projekts UP2YOUTH tiek īstenots 4 valstīs – Polijā, Bulgārijā, Latvijā un Čehijā – , ar mērķi paaugstināt kvalitāti un inovācijas darbā ar jaunatni, apzinot un radot jaunas, efektīvākas metodes un instrumentus jauniešu pilsoniskās izglītības, mediju izglītības un medijprasmes jomā.

Projekta ietvaros plānots izstrādāt digitālus pilsoniskās un medijpratības rīkus jauniešiem un mācību materiāli pasniedzējiem, kas palīdzēs stiprināt pilsonisko iesaistīšanos, uzlabot jauniešu medijpratību, kā arī veicināt atbildīgu plašsaziņas līdzekļu lietošanu un mazināt dezinformācijas riskus.

Projekts mērķauditoriju veido jaunieši vecumā no 18 līdz 26 gadiem, pedagogi un treneri, kas strādā ar jauniešiem, kā arī jauniešu organizāciju vadītāji, partnervalstu politikas veidotāji un vietējās varas iestādes.

Image
Image

Vidzemes Augstskola, Cēsu iela 4, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4201, Latvija

Reģ. Nr. LV90001342592

KONTAKTI | REKVIZĪTI